Skip to content

Supermarkten moeten meer samenwerken om aandeel plantaardig te verhogen

In het voorstel staat dat Albert Heijn en Lidl hierin het voortouw moeten nemen.

Superlijst Groen 2025

Lidl scoort het beste op duurzaamheid. Foto: Ton Kastermans Fotografie

Er is weinig veranderd bij de supermarkten op gebied van de eiwittransitie. Sinds 2023 is de verhouding dierlijke en plantaardige eiwitten nauwelijks gewijzigd. Stichting Questionmark, de organisatie achter de Superlijst Groen 2025, stelt dat de maatregelen nog te vaak individueel worden ingezet.

De sector herkent de vlees- en zuivelverkoop als een klimaatprobleem, stelt Questionmark vast, maar er wordt weinig geacteerd. Sinds de laatste Superlijst Groen en Benchmark Eiwittransitie is er in werkelijkheid maar weinig veranderd in de cijfers van supermarkten. De supermarkten hebben de afgelopen twee jaar wel stappen gemaakt in het vergroten van het aandeel kleine vleesporties in het assortiment.

Gezamenlijke maatregelen

De onderzoekers van Questionmark geven supermarkten als aanbeveling om samen te werken. “Om het doel van 60% plantaardig eiwit te halen, zijn rigoureuze maatregelen nodig. Veel ingrijpende maatregelen, zoals stoppen met vleesstunts, zijn alleen effectief als supermarkten ze gezamenlijk nemen”, schrijft de organisatie. In het voorstel staat dat Albert Heijn en Lidl hierin het voortouw moeten nemen. Albert Heijn omdat het de marktleider is en Lidl als voorloper in duurzaamheid.

Aanbiedingen en folder

In de Superlijst Groen wordt vastgesteld dat supermarkten nog steeds zoekende zijn naar de manier waarop ze plantaardig kunnen promoten en dierlijk minder aantrekkelijk kunnen maken. Zo verkennen supermarkten maatregelen in de reclamefolder, maar nog 85% van de eiwitrijke aanbiedingen zijn dierlijk. Dirk, Jumbo, Lidl en Plus hebben initiatieven om dat te verminderen, maar dit blijft bij kleine initiatieven. Dirk zet geen vleesaanbiedingen meer op de voor- en achterkant van de folder, maar scoort even hoog als Aldi met 13% plantaardige aanbiedingen. Jumbo scoort hierop het beste, met 29%, die vorig jaar besloot te stoppen met tijdelijke prijspromoties op vers vlees. Hier wordt wel een kanttekening geplaatst: Jumbo heeft wel de meeste bulkaanbiedingen op dierlijke eiwitproducten.

Broeikasgasuitstoot niet omlaag

De Superlijst Groen is breder dan alleen de eiwittransitie. In de lijst wordt gekeken naar wat de grootste supermarkten van Nederland doen om het voedselsysteem duurzamer te maken. Hieruit blijkt dat Lidl het best scoort op de verschillende maatstaven en Dirk het slechtst. Over het algemeen kan gezegd worden dat de daling in broeikasgasuitstoot nog niet is ingezet.

Eiwit Congres 2026: Smaakt naar meer! Van eerste hap naar blijvende verandering in de eiwittransitie. Ontdek wat herhaalaankopen in de weg staat én hoe smaak kan overtuigen. Bekijk welke sprekers op het programma staan en profiteer van €50,- vroegboekkorting op je ticket voor het congres op 5 maart 2026 in Wageningen

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur