In dit artikel
- De verschillende generaties consumenten
- Huishouden bepalend voor eetpraktijk
- Gehechtheid aan vlees
- Invloed van ouderlijk huishouden
- Eetgewoontes zijn een drempel
- Vlees minderen in de huishoudelijke praktijk
- Volwaardige vegamaaltijd zonder vervanger
- Welke drempels bij het vleesminderen?
- Kleine huishoudens kiezen meer vervangers
- Gezocht: voedsel om mee te pronken
Minder vlees en meer plantaardig eten wordt door ongeveer een kwart van elke generatie belangrijk gevonden. De oudere generaties, Babyboomers en Generatie X, ontwikkelden hun eetgewoontes in een sociale context, voedselomgeving en cultuur waarin vlees meer centraal stond. Er liggen kansen om millenials en Gen Z met minder ingesleten eetgewoontes het gereedschap te geven voor een plantaardiger eetpatroon.
Een kwart van alle consumenten, ongeacht de generatie, wil minder vlees eten en ziet zichzelf als flexitariër. Die intentie vertaalt zich nog niet in een vermindering van Nederlandse vleesconsumptie. Voldoende kwantitatieve data ondersteunen de gedachte dat veel Nederlandse vleesconsumptie willen minderen. Toch zet de consument in de dagelijkse eetpraktijk niet door. Kwalitatief onderzoek naar het consumentengedrag in die dagelijkse eetpraktijk thuis is schaars.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij