Skip to content

Trendreport: hoe spreek je generaties aan in de eiwittransitie?

Generaties hebben allemaal eigen eetgewoonten, met vaak een belangrijke rol voor vlees. Hoe spreek je generaties aan voor meer plantaardigere gewoonten?

Trendreport: hoe spreek je generaties in de eiwittransitie aan? premium

Minder vlees en meer plantaardig eten wordt door ongeveer een kwart van elke generatie belangrijk gevonden. De oudere generaties, Babyboomers en Generatie X, ontwikkelden hun eetgewoontes in een sociale context, voedselomgeving en cultuur waarin vlees meer centraal stond. Er liggen kansen om millenials en Gen Z met minder ingesleten eetgewoontes het gereedschap te geven voor een plantaardiger eetpatroon.

Een kwart van alle consumenten, ongeacht de generatie, wil minder vlees eten en ziet zichzelf als flexitariër. Die intentie vertaalt zich nog niet in een vermindering van Nederlandse vleesconsumptie. Voldoende kwantitatieve data ondersteunen de gedachte dat veel Nederlandse vleesconsumptie willen minderen. Toch zet de consument in de dagelijkse eetpraktijk niet door. Kwalitatief onderzoek naar het consumentengedrag in die dagelijkse eetpraktijk thuis is schaars.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen