Floris de Graad (Vegetariërsbond) en Isabel Boerdam (Stichting Week Zonder Vlees) presenteren de nieuwe campagne Wissel 'ns Wat. Foto: Stichting Week Zonder Vlees
De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel stopt, maar krijgt gelijk een vervolg met de campagne ‘Wissel ‘ns Wat’. De Nederlandse Vegetariërsbond neemt de campagne over van de Stichting Week Zonder Vlees.
Het doel van de campagne blijft ongewijzigd: het is een eetgedragscampagne met als doel laagdrempelig vegetarisch eten stimuleren. Waar de Week Zonder Vlees een week lang een zware campagne inzet, zal Wissel ‘ns Wat jaarrond Nederlanders verleiden om eens wat vaker zonder vlees te eten. Denk aan WisselWoensdag of WisselWorst als triggers. In de week van 2 maart 2026 zal de nieuwe campagne gelanceerd worden.
De Week Zonder Vlees stopt na acht jaar. Isabel Boerdam, de oprichter van de week, stelt dat de tijd vraagt om meer flexibiliteit en minder ‘moeten’. Daarom krijg de campagne een nieuwe, positieve insteek, waar het woord ‘zonder’ niet meer in terugkomt.
Veranderd sentiment
Tijdens het Eiwit Congres 2025 vertelde Boerdam dat de stichting op zoek was naar een toekomstbestendige vorm van de campagne. Het sentiment rondom het onderwerp is veranderd. Daarmee doelt ze onder anderen op het verzet van BBB-fractieleider Caronline van der Plas, die opriep tot Week van de Hollandse Hap als tegenhanger Week zonder Vlees & Zuivel.
Dat veranderde sentiment heeft ook gevolgen voor de financiering. In 2022 had de Week Zonder Vlees 80 partners, in 2025 was dit 44. Deze partijen zijn verantwoordelijk voor de financiering van de campagne. De toekomstbestendige vorm is uiteindelijk Wissel ‘ns Wat geworden.
Eiwit Congres 2026: Smaakt naar meer! Van eerste hap naar blijvende verandering in de eiwittransitie. Ontdek wat herhaalaankopen in de weg staat én hoe smaak kan overtuigen. Bekijk welke sprekers op het programma staan en profiteer van €50,- vroegboekkorting op je ticket voor het congres op 5 maart 2026 in Wageningen