Het principe van korte ketens is simpel: voedsel zo snel mogelijk van boer naar bord. Sinds de lockdown zijn lokale producten nog meer in trek. In de periode 2017-2020 groeide het aantal bedrijven dat actief is in de korte keten met 26%. De totale omzet wordt geschat op €1,5 miljard in 2020. Hiervan komt €300 miljoen van erfverkoop en de rest uit een keten met één tussenschakel. Ruim een derde van de Nederlanders geeft aan graag streekproducten te willen kopen, dat merken ook steeds meer ondernemers en boeren.
Een korte keten kan zorgen voor een betere marge voor de boer, transparantie over waar producten vandaan komen en kan lokale producten stimuleren. Toch komt nog maar 5% van al het voedsel in Nederland uit korte ketens. De Taskforce Korte Keten (TKK) wil dat in 2024 een kwart van het geconsumeerde voedsel uit korte ketens komt. Veel kansen dus en een sector waar nieuwe initiatieven uit de grond schieten.
Berichten
Korte keten of slimme keten?
Agrifirm breidt BOER&NLekker uit naar retail en horeca
Projectleider Servicepunt Lokaal Voedsel wil vraag vergroten
Crisp wil verder verduurzamen met kapitaalinjectie van € 35 miljoen
Dutch Food Week: hoe overtuig je consumenten om meer lokaal te kopen?
Marktkansen voor etnisch voedsel in Nederland
Britten moeten online voeding uit eigen land kunnen selecteren
Belgische maaltijdbox Foodbag legt nadruk op lokale producten
Rechtstreex behaalt crowdfundingsdoel, uitbreiding Utrecht definitief
Marktconcept Onze Markt stopt, Plus eindigt samenwerking
Rechtstreex wil uitbreiden naar Utrecht
Appeltje Eitje: veel kansen met hightech verkoopautomaten
Opmerkingen, vragen of tips?
Mail naar [email protected]