MUCHroom maakt vleesvervangers van de paddenstoel shiitake Foto: ANP
In dit artikel
De Nederlandse start-up MUCHgroup haalt €375.000 aan groeikapitaal op voor opschaling van de productiecapaciteit van shiitake-gebaseerde vleesvervangers. De investering is afkomstig van onder andere Remagine Food, een Amsterdams durfkapitaalfonds dat zich richt op duurzame voedselinnovaties.
De kapitaalinjectie stelt MUCHgroup in staat zijn verkoopteam uit te breiden en de distributie te verbeteren. Het bedrijf wil nieuwe markten aanboren binnen de foodservice en institutionele cateringsector. Sinds 2023 profileert het bedrijf zich nadrukkelijk als alternatief voor de generatie ultrabewerkte vleesvervangers. Het product, MUCHroom, is gebaseerd op shiitake en bevat geen eiwitisolaten of synthetische bindmiddelen. In plaats daarvan werkt het bedrijf met hele voedingsmiddelen en reststromen, waarmee het inzet op een korte ingrediëntenlijst, natuurlijke umami en een herkenbare textuur.
Sinds de introductie creëerde MUCHgroup in korte tijd tractie in de markt. In samenwerking met groothandel Bidfood wordt het product inmiddels via achttien distributiecentra verspreid. In drie weken tijd werd er al 500 kilo verkocht via één enkele Bidfood-hub. MUCHroom kent veel positieve mond-tot-mondreclame onder chefs en inkopers. In totaal zou het product inmiddels al meer dan 15.000 borden hebben bereikt binnen de Nederlandse horeca.
Focus verschuift naar zorg en onderwijs
Naast groei in de commerciële foodservice zet MUCHgroup nadrukkelijk in op institutionele catering. In het derde kwartaal van 2025 start een pilot met ziekenhuiscateraars, gevolgd door uitrol naar het onderwijs. De plantaardige producteigenschappen passen volgens de onderneming goed bij de gezondheids- en duurzaamheidsdoelen van deze sectoren.
Internationale ambities en nieuwe productlijnen
Parallel aan de marktuitbreiding werkt MUCHgroup aan een tweede productlijn. Daarin zitten alternatieven voor gemengd gebruik (hybride en plantaardige toepassingen) en ingrediënten voor industriële voedseltoepassingen. Daarmee positioneert het bedrijf zich als leverancier van clean-label alternatieven voor gangbare sojagebaseerde Textured Vegetable Protein (TVP’s).
De strategie is gericht op B2B-verkoop met hoge marges. Tegen 2027 wil MUCHgroup een omzet van €2,8 miljoen draaien. Europa, en met name Duitsland, wordt gezien als volgende groeigebied, waarbij de bestaande infrastructuur van Bidfood in meerdere EU-landen wordt benut.