Skip to content

Rebrand nodig, Beyond Meat boekt teleurstellend resultaat

Beyond Meat boekt een teleurstellend resultaat in het tweede kwartaal van 2025: omzet en volume dalen.

Beyond Meat stapt af van dierlijke imitaties na teleurstellend resultaat. Foto: Beyond Meat

Beyond Meat stapt af van dierlijke imitaties na teleurstellend resultaat. Foto: Beyond Meat

Beyond Meat boekt een teleurstellend resultaat in het tweede kwartaal van 2025: omzet en volume dalen. De vraag naar plantaardige vleesvervangers neemt af en dat raakt de producent hard. Het bedrijf maakt nu ook aan de investeerders bekend dat het de wereld buiten vleesvervangers wil verkennen.

De omzet van Beyond Meat is met 20% gedaald ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. In het afgelopen kwartaal verkocht het bedrijf voor $75 miljoen aan vleesvervangers. Ook het volume aan verkochte vleesvervangers kromp met 19%. De oorzaak hiervan is volgens CEO Ethan Brown de verminderde vraag naar plantaardige vleesalternatieven in het algemeen.

Met name in de Amerikaanse retail heeft Beyond Meat het moeilijk. Het bedrijf maakt al bekend de doelstelling om in 2025 een positief Ebitda te hebben, niet te gaan halen.

Rebranding naar Beyond

De resultaten en verminderde vraag leiden tot de keuze om verder te gaan dan alleen vleesvervangers. Beyond Meat gaat in het aankomende kwartaal rebranden naar Beyond. In de toelichting aan de investeerders zegt Brown: “Al enige tijd gebruiken we een beperkte markt door de nadruk te leggen op namaak. In werkelijkheid leveren wij een hoogwaardig eiwitaanbod en dat gaat verder dan dierlijke replica’s. Aan die consumentenvraag willen we voldoen.”

Brown schetst het beeld dat consumenten weinig trek hebben in plantaardige vleesvervangers, maar wel op zoek zijn naar hoge eiwitgehaltes in hun voeding. Daar wil Beyond op inspelen. Wanneer de producent het eerste product, Beyond Ground, gaat lanceren, is nog niet bekend.

Kostenreductie

Het bedrijf gaat volop inzetten op kostenbesparing de komende tijd. 44 personeelsleden hebben hun baan verloren en de komende tijd wordt gekeken hoe er verder geoptimaliseerd kan worden. De focus komt te liggen op het kernassortiment, waaronder de Beyond Burger. Daarvan breidt het de distributie in Amerika verder uit.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur