Van Loon kan plantaardige vezels toevoegen aan vleegdeegproducten, zoals gehaktballetjes. Foto: Van Loon
Van Loon Group voegt steeds meer hybride vleesproducten toe aan het assortiment. De categorie is in een jaar tijd tot 3% van de totale vleesverkopen gegroeid.
Bij Van Loon Group geloven ze erin: hybride vleesproducten. Het bedrijf zet er daarom vol op in, naast zijn vlees- en convenience activiteiten. Begin 2024 introduceerde het de producten op de markt en nu bestaat het portfolio uit meer dan 120 producten. De ambities zijn groot, maakt Van Loon Group bekend in het MVO jaarverslag, want in 2027 moet het aandeel gegroeid zijn tot 7,5% van de totale vleesverkoop.
Roland van Loon, chief sustainable officer (CSO) bij Van Loon, zegt dat dit haalbaar is. “We kijken samen met onze klanten, retailers en foodservice, naar hoe we hun doelstellingen kunnen realiseren; op gebied van dierwelzijn, maar ook op gebied van de eiwittransitie.”
Vleesdeegproducten
Dat betekent niet dat er geen uitdagingen zijn, want alleen vleesdeegproducten zoals gehakt en worst kunnen plantaardig worden bijgemengd. “Er is dus een beperkt assortiment waar je mee kunt werken en het is altijd een afweging groot het plantaardig aandeel wordt. Smaak en textuur zijn leidend. Maar we zien zeker kansen. Gemiddeld bestaat het vleesassortiment van supermarkten voor 55% uit gemalen vleesproducten. Dat geeft aan welke potentie er is.”
Vleesvervangersproductie gestopt
Een jaar geleden besloot Van Loon de vleesvervangende activiteiten te staken. Het bedrijf produceerde vleesvervangers onder het merk The Blue Butcher, maar ondanks investeringen bleek het niet te werken. Roland van Loon: “Het bleek geen rendabel businessmodel en onvoldoende lekker. Maar ik zie het niet als een mislukking, want uiteindelijk passen we wat is geleerd bij de vleesvervangers nu toe in het hybride vlees.” Het bedrijf ontwikkelde voor de vleesvervangers een vezelachtige structuur, FiberFort, en voegt deze nu toe aan vlees.
Prijs aantrekkelijk
Roland van Loon ziet wel kansen voor hybride vlees om ook betaalbaarheid van vlees te waarborgen. “Met name de rundvleesprijzen zijn nu erg hoog. Het was niet de insteek toen we hybride vlees ontwikkelde, maar het is nu een bijvangst. Hybride vleesproducten zijn op dit moment gemiddeld goedkoper dan rundvlees. Bij varkensvlees is het vergelijkbaar.” 5% van de nieuwe hybride producten was bij introductie goedkoper dan het vergelijkbare dierlijke product. Het bedrijf streeft naar een maximale meerprijs van 10% ten opzichte van vlees. Dat is bij 85% van de introducties gelukt.
Lees meer over de rol van hybride vlees in de eiwittransitie