Skip to content

Eerst kweekvleesproduct komt in supermarktschap

Het Amerikaanse bedrijf Mission Barns gaat als eerste bedrijf kweekvlees in het supermarktschap leggen.

Cultivated Meatballs in het supermarktschap van een Californische supermarkt. Foto: Mission Barns

Cultivated Meatballs in het supermarktschap van een Californische supermarkt. Foto: Mission Barns

Het Amerikaanse bedrijf Mission Barns gaat als eerste bedrijf kweekvlees in het supermarktschap leggen. In de Amerikaanse staat Californië kunnen consumenten over een paar dagen ‘cultivated meatballs’ kopen.

Het gaat om een gelimiteerde proeverij van kweekvlees verspreid over de aankomende vier maanden. Een bakje van 340 gram wordt voor $13,99 (€12) verkocht.

Dit is voor het eerst dat een gecultiveerd product in een supermarkt wordt verkocht. Andere kweekvleesproducenten kozen ervoor hun producten in restaurants te verkopen, omdat het om kleine hoeveelheden gaat die nog erg prijzig zijn. Producten van het Amerikaanse bedrijf zijn ook te koop bij een restaurant in San Francisco.

Consument kennis laten maken met kweekvlees

Mission Barns ziet deze stap als een uitnodiging voor iedereen om kennis te maken met het product en een smakelijke, gezondere toekomst. Cecilia Chang, CEO van Mission Barns: “We hebben het over het opschalen van technologie, maar echte verandering ontstaat door wat mensen kopen en op hun bord leggen. Daarom zijn deze proeverijen belangrijk: het is waar gezondheid, smaak, innovatie en gemeenschap samenkomen en de beweging echt begint te groeien.”

Gecultiveerd varkensvet

Mission Barns maakt een hybride product: erwteneiwit in combinatie met gecultiveerd varkensvet. In maart dit jaar kreeg Mission Barns goedkeuring van de Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit FDA. In juli kreeg het officieel toestemming om het gecultiveerde vet commercieel te verkopen.

Het doel is om het varkensvet in een B2B-model te leveren aan voedingsproducenten. Mission Barns produceert nu twee producten ontwikkeld in samenwerking met Silva Sausage: gehaktballen en bacon. Met deze producten wil het bedrijf aantonen wat zijn ingrediënt kan.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur