Skip to content

Foodvalley Award keert terug: MaGie Creations overtuigt het publiek

Afbeelding partner

Foto's: Isolde van Leeuwen

Een grote verrassing tijdens het laatste Foodvalley event; de Foodvalley Award maakt na 10 jaar zijn rentree. De bezoekers van het event mochten kiezen uit vier genomineerden, een voor elke community van Foodvalley. MaGie creations nam de Award mee naar huis.

Een decennia na de laatste uitreiking is de award van Foodvalley nieuw leven in geblazen. Kunstenaar Jasper Udink ten Cate ontworp voor deze rentree daarom een Award gemaakt van negen geblazen glasbollen. “Tijdens het samenstellen van de bollen waren er kleine problemen met gewicht en ook evenwicht. Een mooie link naar de praktijk: ons ecosysteem van diverse samenwerkende Foodvalley-partners, klein en groot, van pionierende boeren en ondernemers tot vooruitstrevende familiebedrijven. Niet alles gaat altijd even gemakkelijk.” De bollen zijn aan elkaar bevestigt met UV-lijm. “In mijn hoofd staat het licht voor de innovatie die van toepassing is op de partners van Foodvalley.”  

De vernieuwde Foodvalley Award wordt vanaf nu weer jaarlijks uitgereikt aan bedrijven die zich bewijzen als innovators. “De herintroductie van deze Award benadrukt dat innovatie pas betekenis krijgt wanneer deze daadwerkelijk landt in de praktijk,” aldus Marjolein Brasz, CEO van Foodvalley. De vernieuwde Foodvalley Award helpt innovators groeien, hun impact vergroten en veelbelovende oplossingen opschalen. 

Vier finalisten, een winnaar

De vier communities van Foodvalley nomineerde elk drie bedrijven. Uit deze twaalf genomineerde bedrijven selecteerde het Leadership Team van Foodvalley vier finalisten, een per Foodvalley Community: Innergy, Farm Dairy, MaGie Creations en S&dB.

Binnen The Protein Comminty sprong Farm Dairy eruit vanwege de can-do mentaliteit in het produceren van plantaardige zuivelalternatieven, naast dierlijke zuivel. “Als Private Label-leverancier innoveren we veel, maar dat wordt minder goed gezien, omdat wij geen eigen merk hebben,” vertelt CEO Arend Bouwer. “We hebben deze overgang kunnen vervolmaken omdat we tijdens dit soort bijeenkomsten van communities zoals The Protein Community weer geïnspireerd worden en netwerken met anderen bedrijven met eenzelfde missie.”

Stille kracht achter hybride zuivel

Als Private Label leverancier van meerdere supermarktketens in Nederland is de impact van deze stap door Farm Dairy groot. “Farm Dairy levert innovatieve zuivelproducten met een vertrouwde kwaliteit waar miljoenen Nederlandse huishoudens dagelijks van genieten,” vertelt Leo de Koning, manager van The Protein Community. “Recent heeft het bedrijf geïnvesteerd in een eigen plant-based faciliteit om ook innovatieve plantaardige en gebalanceerde eiwit-/hybride alternatieven voor zuivelproducten (zoals melk, yoghurt en desserts) te ontwikkelen en te produceren. Als private label-producent zet Farm Dairy deze stap om de waarde van de categorie te maximaliseren, zowel nu als in de toekomst, vanuit de ambitie ‘Better Animal, More Plant-Based’.

Tijdens de uitreiking konden de aanwezigen stemmen op de vier genomineerde bedrijven. De genomineerden konden stemmen trekken met een pitch van een minuut en kregen een vraag van presentator Jeroen Willemsen die zij onvoorbereid moesten beantwoorden. De ruim 250 aanwezigen uit een brede dwarsdoorsnede van ons ecosysteem, brachten vervolgens. Uiteindelijk won MaGie Creations, die brouwgraan upcycled tot functionele ingrediënten, al was dit op het nippertje met 28,4%. Het bedrijf bracht vorige jaar de eerste clean-label emulgator op de markt. In week 5 van het nieuwe jaar opent MaGie Creations de eerste ‘food-grade outlet’ in samenwerking met een grote brouwerij in Vlaanderen.

Madelein Gielens met de Foodvalley-Award.

Doorzettingsvermogen, gedurfd en een beetje gestoord

Tijdens de uitreiking prees Marjoleins Brasz, CEO van Foodvalley, het doorzettingsvermogen van MaGie Creations. “Jullie zijn gedurfd, energiek en een beetje gestoord.” Na acht jaar, waarin vier jaar werd besteed aan het ontwikkelen van de emulgator, is Magie Creations aan het opschalen. Oprichter van MaGie Creations Madeleine Gielens steekt de aanwezigen een hart onder de riem. “Er is licht aan het einde van de tunnel. Maar ook als je ooit even wil gillen, kun je me ook bellen.”

Vasthoudendheid en innovatiekracht zijn belangrijke kenmerken van alle bedrijven die zijn genomineerd voor de Foodvalley Award. Volhouden met visie en samenwerken voor de meeste impact waren terugkerende thema’s. Wie weet is volgend jaar een bedrijf uit The Protein Community de winnaar. In de tussentijd kan iedereen even bijtanken of inspiratie doen op een bijeenkomst of meedoen aan een initiatief van The Protein Community, net als Farm Dairy.

Snel delen