Foto: Canva
In dit artikel
Nutreco en BlueNalu versterken hun samenwerking voor het opschalen van de toeleveringsketen voor de productie van celgekweekte vis.
De code gekraakt
Ć¢ĀĀOnze visie om een Ć¢ĀĀĆ¢ĀĀgezonde, veilige en duurzame eiwitoplossing te creĆĀ«ren met celgekweekte zeevruchten, begint met het oplossen van verschillende belangrijke uitdagingsgebieden, waaronder de verschuiving van een pharma-grade naar food-grade ingrediĆĀ«ntenvoorziening,Ć¢ĀĀ zei Lou Cooperhouse, medeoprichter, voorzitter en CEO bij BlueNalu. Het jonge bedrijf stelt Ć¢ĀĀde code te hebben gekraaktĆ¢ĀĀ voor het winstgevend kunnen produceren van een celgekweekt visproduct van de blauwvintonijn. Het zegt de afgelopen tijd de kostprijs fors omlaag te hebben gebracht, de groeisnelheid van de cellen te hebben verhoogd en continue productie mogelijk te hebben gemaakt. Het zogenoemde Ć¢ĀĀtoroĆ¢ĀĀ (sashimi) tonijnproduct is het eerste product dat het wil introduceren op de markt. Hier is volgens BlueNalu veel vraag naar vanuit de foodservicesector.Derde overeenkomst
De nieuw aangekondigde samenwerking is een zogenoemde intentieverklaring, de derde overeenkomst tussen de twee bedrijven. De bedrijven werken samen sinds eind 2019 toen Nutreco investeerde in het Amerikaanse bedrijf. Nutreco werkt tevens samen met het Nederlandse kweekvleesbedrijf Mosa Meat.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collegaās, ervaren redacteurs Ć©n experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst