Hybride kaas, plantaardige drink op basis van gele spliterwten, vegetarische droge worst en een pakket om zelf vleesvervangers te maken. En ook: plantaardige hondenvoeding, een app die je helpt om minder vlees te eten, pudding op basis van reststromen uit veldbonen en een eiwitrijke saus voor mensen die geen bewerkte vleesvervangers willen eten. Het valt op wanneer je door het magazine van de HAS Food Experience bladert: veel afstudeerprojecten die studenten deze week tijdens het evenement presenteren, gaan over eiwittransitie.
De HAS Food Experience is het jaarlijkse paradepaardje van HAS Hogeschool. Ieder jaar presenteren laatstejaars studenten er hun afstudeerprojecten op het gebied van voeding. Waar het normaal een bruisend en drukbezocht evenement is waar studenten hun innovaties presenteren en contact leggen met het bedrijfsleven, is het nu noodgedwongen een online evenement van 1 tot en met 5 maart. Dat doet volgens de organisatie echter niets af aan de interesse vanuit het bedrijfsleven in de ideeƫn van de studenten. De vraag vanuit het bedrijfsleven naar contact met studenten is namelijk onveranderd groot, aldus de organisatie.
Projecten breder dan alleen eiwittransitie
Uit de projecten blijkt wel dat de veelbesproken eiwittransitie niet beperkt blijft tot het bedrijfsleven of de overheid. Het bedrijfsleven zet bijvoorbeeld vol in op de productie van vleesvervangers en de overheid zet met de nationale eiwitstrategie in op meer plantaardige consumptie. Ook studenten zijn er actief mee bezig. Dat kan ook bijna niet anders met een HAS-lectoraat āEiwittransitie in voedingā dat sinds oktober 2017 bestaat. Met het lectoraat wil HAS Hogeschool bijdragen aan de eiwittransitie in Nederland.
De projecten op de Food Experience gaan echter breder dan alleen eiwittransitie. Aardappelnoedels van aardappelreststromen, een opbouwbare emmer-verpakking voor yoghurt, boter van watermeloenpitten en koekjes speciaal voor 70-plussers: het is een greep uit de ruim 130 food-projecten.
Gezonde, verantwoorde en duurzame voeding
Veel aandacht is er voor gezonde en verantwoorde voeding en voor een duurzaam voedselsysteem. De organisatie van het evenement bedacht vijf themaās, waarvan er vier gerelateerd zijn aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Studenten mochten zelf kiezen onder welk thema zij hun project schaarden. De overeenkomst tussen alle projecten?Studenten willen een verandering teweeg brengen, impact maken.
Sommige projecten monden uit in eigen ondernemingen, zoals BOON, dat tijdens de HAS Food Experience in 2014 werd gepresenteerd en nu bonenburgers heeft liggen in verschillende supermarkten. Andere studenten komen in contact met bedrijven die wel iets zien in hun idee en meehelpen in de verdere ontwikkeling ervan. Weer andere studenten houden het bij een afstudeerproject, maar komen via de Food Experience in contact met hun toekomstige werkgever. EƩn ding is zeker: ze nemen de ervaringen die ze opdeden tijdens hun afstudeeropdracht mee het bedrijfsleven in.
āIntroductie van erwtendrink in Nederland is kansrijkā
In de supermarkt staan melksubstituten als haverdrink, kokosdrink, sojadrink en amandeldrink naast elkaar in het schap. Als het aan Laura Snellen (20) ligt komt daar nog een zuivelvervanger bij: drink op basis van gele spliterwten, onder de naam Hap-pea-ness.
Ze deed onderzoek naar de potentie van drink van gele spliterwten op de Nederlandse markt. Haar conclusie: een introductie zou ābest wel kansrijkā zijn. āEr is geen reden om de drank niet te introducerenā, aldus de student. Laura is zelf niet vegetarisch of veganistisch, maar vond het leuk om tijdens haar project āin de huid te kruipen van iemand die dat wel is en wat degene dan zou willenā.
Lees verder onder de fotoās
Laura Snellen met haar zuivelvervanger op basis van gele spliterwten, onder de naam Hap-pea-ness.
Buitenland kent al drink met gele spliterwten
Tijdens haar onderzoek ontdekte ze dat de drink op basis van gele spliterwten in het buitenland al wel wordt gedronken. Waarom het dan in Nederland nog niet geĆÆntroduceerd is, kwam ze niet helemaal achter. āMisschien omdat mensen bij gele erwten andere associaties hebben.ā
Uit haar onderzoek kwam dat het juist nu een goede tijd is om het product te introduceren. āSteeds meer partijen proberen peulvruchten aan de man te brengen. De markt van zuivelvervangers groeit flink. Daarin is ook ruimte voor unieke producten die voor de consument nieuw zijn.ā
Lokaal geteelde grondstof
De kansen liggen volgens Laura vooral op het gebied van duurzaamheid en voedingswaarde. āDe grondstoffen voor de zuivelvervangers die we kennen, zoals soja en kokos, komen van ver. Dat wordt door veel mensen niet gezien als duurzaam. Gele erwten kunnen goed lokaal, in Nederland, geteeld worden. Er is tot nu toe ook geen enkel merk dat zich positioneert op ālokaalā. Daarnaast is ook de voedingswaarde een groot voordeel. Er zitten bijvoorbeeld evenveel eiwitten in als in sojadrink.ā
Voor de ādonkergroene consumentā
Het product zou vooral de ādonkergroene consumentā moeten aanspreken: consumenten die bovengemiddeld letten op duurzaamheid en bijvoorbeeld vaak biologische producten kopen. āIntroductie in speciaalzaken of natuurwinkels kan daarom het meest succesvol zijn. Belangrijk is dat er dan transparant wordt gecommuniceerd over welke teler de erwten heeft geteeld en wat de voordelen voor het milieu zijn. Al met al zijn de marktkansen voor erwtendrink goed.ā
āHybride kaas maakt stap naar meer plantaardig makkelijkerā
Hanne Clemens (27) is zelf al jaren vegetariĆ«r, maar eet nog graag en vaak kaas, hoewel ze las dat je beter kip dan kaas kunt eten voor het klimaat. āEr bestaat vegan kaas, maar dat vind ik persoonlijk niet zo lekker en de ingrediĆ«nten die daarvoor worden gebruikt, komen vaak van ver.ā
Het bracht haar, samen met de constatering dat er steeds meer hybride vleesproducten op de markt zijn, op het idee om voor haar afstudeerproject hybride kaas te ontwikkelen. Kaas die deels bestaat uit plantaardige ingrediƫnten en deels uit kaas met de naam Kindof Dairy. Ze koos onder andere voor haver, omdat dat lokaal kan worden geteeld.
Hanne Clemens ontwikkelde een kaas die deels bestaat uit plantaardige ingrediƫnten en deels uit kaas met de naam Kindof Dairy.
60% kaas, 40% plantaardige ingrediƫnten
Ze begon met zelf kaas te maken om te ervaren hoe dat precies gaat en of het lukt om plantaardige ingrediĆ«nten toe te voegen. āEerst probeerde ik tijdens het proces van kaas maken plantaardige ingrediĆ«nten aan de melk of wrongel toe te voegen. Dat mislukte iedere keer. Daarom gooide ik het na een tijdje over een andere boeg en voegde ik de plantaardige ingrediĆ«nten pas op het laatste toe.ā
Dat ging beter, waardoor het haar uiteindelijk lukte geraspte kaas te ontwikkelen met 40% plantaardige ingrediĆ«nten en 60% kaas. De haver wordt eerst bewerkt voordat het aan de kaas wordt toegevoegd. Op welke manier precies, wil ze liever voor zichzelf houden. Met haar hybride kaas deed ze sensorische testen waaruit bleek dat het product ongeveer gelijk werd gewaardeerd als reguliere kaas en beter dan vegan kaas. āDe kaas smelt ook goed, al zijn daar nog wel wat verbeteringen mogelijk.ā
Hybride kaas is oplossing voor nu, totdat de perfecte vegan kaas wordt ontwikkeld
Of ze, nu haar afstudeerproject is afgerond, verder wil met haar Kindof Dairy weet ze nog niet. Ze staat er wel voor open, bijvoorbeeld als een bedrijf haar op de Food Experience benadert. āDe ontwikkelingen gaan heel snel op dit gebied. Dus misschien is het wel een oplossing voor nu, totdat de perfecte vegan kaas wordt ontwikkeld en een hybride kaas niet meer nodig is.ā
Ze vindt het belangrijk te benadrukken dat haar product ook staat voor de kleine stappen die iedereen kan zetten om duurzamer te eten. āHet hoeft niet meteen helemaal perfect. Daarom wil ik het merk ook een positieve lading meegeven: dat je met ieder stapje, 40% plantaardige kaas, ook een bijdrage levert.ā
āVerandering brengen in aanbod kant-en-klare vleesvervangersā
Als Maud Groenen (22) door de supermarkt loopt, checkt ze graag de achterkant van verpakkingen. āIk ben vegetariĆ«r en bij vleesvervangers viel mij op dat er altijd veel zout in zit, dat ze voornamelijk kant-en-klaar zijn en dat veel vleesvervangers op basis van soja zijn. Door diepte-interviews kwam ik erachter dat ik niet de enige ben die zo tegen de kant-en-klare vleesvervangers aan kijkt. Consumenten staan bijvoorbeeld niet altijd positief tegenover soja, mede door mediaberichten over mogelijke hormoonverstoringen door sojaconsumptie.ā
Thuis je eigen vegan burger maken
Dat bracht haar op het idee een doe-het-zelfpakket te ontwikkelen waarmee consumenten hun eigen veganistische hamburger kunnen maken zonder toegevoegd zout Ć©n die geen soja bevat. Ze gaf het de naam āUit Groenenās Keukenā. āIk heb me vooral gericht op gezinnen, op ouders met kinderen. Met het pakket kunnen zij samen veganistische hamburgers voor vijf porties maken.ā
Maud Groenen ontwikkelde een doe-het-zelfpakket waarmee consumenten hun eigen veganistische hamburger kunnen maken zonder toegevoegd zout Ć©n zonder soja, onder de naam āUit Groenenās Keukenā.
Niet alleen kijken naar gelijkenis met vlees
Het pakket bestaat uit twee onderdelen: tarwe-eiwit met wat bindmiddelen en een mix van gedroogde groenten en kruiden die de burger smaak moeten geven. āDe vleesvervangende producten op de Nederlandse markt zijn zo gemaakt dat ze zo veel mogelijk op vlees moeten lijken. Ik denk dat consumenten steeds meer ook naar gezondheid kijken in plaats van naar de gelijkenis met vlees wanneer ze vleesvervangers kopen.ā
Het pakket āUit Groenenās Keukenā doet denken aan de bekende maaltijdpakketten die tegenwoordig veel in de supermarkten te vinden zijn. āOp de voorkant staan de vier belangrijkste eigenschappen: soja-vrij, geen toegevoegd zout, do it yourself en op basis van plantaardige eiwitten, gedroogde groenten en kruiden. Ook staat de bereidingswijze op de verpakking.ā
Tijd van de maaltijdpakketten
Op de vraag waarom een pakket als dat van Maud nog niet eerder bedacht is ā het is immers de tijd van de maaltijdpakketten ā heeft ze wel een antwoord. āIk denk dat de huidige producenten zich tot nu toe vooral gericht hebben op de ontwikkeling van vleesvervangers en minder op de consument die misschien ook wel eens wat nieuws wil.ā
Op de vraag of ze verder wil gaan met haar product antwoordt Maud: āEr is al wat interesse vanuit bedrijven die ook een gesprek willen tijdens de Food Experience. Als dat wat oplevert, zou dat heel leuk zijn.ā
āVegetarische droge worst ontbrak nog voor bij de borrelā
Er is een reden dat er (nog) geen vegetarische droge worsten in de supermarkt zijn te vinden. Dat concludeerde Jaimy Wouters (23) toen ze tijdens haar afstudeerproject een vegetarische droge worst wilde maken. De reden: het is niet zo eenvoudig. De juiste structuur, het vettige mondgevoel, de smaak: het moet allemaal kloppen.
In haar eigen keuken ging Jaimy aan de slag en na lang proberen lukte het. āIk heb wel 40 verschillende worsten gemaakt voordat ik een goede versie vond.ā
Jaimy Wouters ontwikkelde een vegetarische droge worst voor op de borrelplank, onder de naam Small Steps.
Gepureerde champignons en pijnboompitten
Uiteindelijk lukte het haar een droge worst te ontwikkelen die voldeed aan haar wensen, gemaakt van gepureerde champignons en pijnboompitten. Twee versies maakte ze, met gebruik van verschillende kruiden, waaronder chorizokruiden. Volgens Jaimy kan het eindresultaat, dat ze de naam Small Steps gaf, door vegetariĆ«rs wel worden gezien als een vervanger voor een droge worst van vlees. āVoor mensen die graag vlees eten, zie ik het meer als een toevoeging op de borrelplank.ā
Een van de momenten waarop ik, en mensen van mijn generatie, graag vlees eten, is tijdens de borrel
De borrelplank was voor haar een belangrijk uitgangspunt. āIk ben lange tijd vegetariĆ«r geweest, maar ik begon weer met vlees eten omdat ik weer wat meer wilde genieten. Een van de momenten waarop ik, en mensen van mijn generatie, graag vlees eten, is tijdens de borrel. Maar vegetarische droge worsten, die vaak tijdens de borrel worden gegeten, waren er nog niet. In supermarkten zijn alleen vegetarische worsten te vinden die bedoeld zijn als broodbeleg.ā
Haar doelgroep is dan ook de millennial, die volgens haar onderzoek graag borrelt vanwege de gezelligheid Ć©n open staat voor nieuwe dingen. āMijn doel is niet om mensen vegetarisch te maken, maar wel om variatie aan te bieden.ā
Vegetarische worst verder ontwikkelen tot vegan
Ze ziet nog wel mogelijke verbeteringen. āVoor de smaak en het vettige zit er nu roomboter in. Uiteindelijk zou ik die graag willen vervangen door iets plantaardigs, zodat het een vegan worst wordt.ā Ze zou graag doorgaan met de ontwikkeling van de worst en staat daarom open voor bedrijven die geĆÆnteresseerd zijn in haar product en haar daarbij kunnen ondersteunen. āWie weet wat de HAS Food Experience oplevert.ā