Skip to content

26% van vleesvervangers past in Schijf van Vijf

Steeds meer vleesvervangers passen in de Schijf van Vijf, blijkt uit onderzoek van ProVeg.

Steeds meer vleesvervangers bevatten minder zout, blijkt uit onderzoek van ProVeg. Foto: Jan Willem Schouten

Steeds meer vleesvervangers bevatten minder zout, blijkt uit onderzoek van ProVeg. Foto: Jan Willem Schouten

Steeds meer vleesvervangers passen in de Schijf van Vijf. In 2023 voldeed 9% van de producten aan de criteria, dat is in 2025 gestegen naar 26%. Ook zijn steeds meer vleesvervangers verrijkt. Dat blijkt uit onderzoek van ProVeg.

Fabrikanten hebben zich ingezet om producten gezond te maken. Het resultaat is met name terug te zien in de zoutreductie. In 2023 voldeed 42% van de onderzochte producten aan de zoutnorm van het Voedingscentrum (1,1 gram zout per 100 gram). Dat is nu gestegen naar 56%.

Martine van Haperen van ProVeg: “Inmiddels voldoet ruim de helft van alle door ons onderzochte vleesvervangers aan het zoutcriterium van het Voedingscentrum. Producenten worden zich steeds bewuster van het belang van een goede voedingswaarde en zetten stappen om deze te verbeteren.” Met name op gebied van verzadigd vet en vezels scoren vleesvervangers beter dan vlees.

Steeds meer verrijking vleesvervangers

In 2023 deed de Consumentenbond ook onderzoek naar vleesvervangers en bestempelde toen slechts een derde als gezond. Ook daar was het oordeel: te veel zout en verzadigd vet. Toen kregen met name A-merken het verwijt dat ze te ongezond waren. Ook uit het onderzoek van ProVeg blijkt dat bij huismerken de meeste verbetering te zien is, laat de organisatie desgevraagd weten.

Dat A-merken slechter scoren, kan te maken hebben met de mate waarin deze producten worden verrijkt met vitamine B12 en ijzer. Nu is 67% van de vleesvervangers verrijkt met vitamine B12, dat was 55%. Datzelfde geldt voor ijzer.

Hoewel het aandeel verrijkte producten toeneemt, valt ook op dat A-merken nog niet altijd verrijkt zijn. Producten van Beyond Meat en Garden Gourmet zijn bijvoorbeeld niet allemaal verrijkt. Dit heeft ook te maken met het feit dat andere landen, bijvoorbeeld Duitsland, verrijkingen als ongewenst zien. Daardoor zijn huismerkproducten vaker verrijkt, omdat deze specifiek voor de Nederlandse markt worden geproduceerd.

Onderzoeksopzet

Voor het onderzoek heeft ProVeg 129 vleesvervangers uit verschillende supermarkten en van verschillende merken onderzocht. Alleen producten met een dierlijke tegenhanger zijn hierin meegenomen. In september publiceert de organisatie een diepere analyse van het onderzoek.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur