Het platform Eiwitstand geeft inzicht in de doelen en voortgang van verschillende sectoren. Foto: Proveg
Proveg Nederland lanceert het platform Eiwitstand waarmee de doelen en voortgang op gebied van de eiwittransitie inzichtelijk worden. Dit platform gaat verder dan alleen supermarkten en neemt ook cateraars, groothandels en restaurants mee.
Eiwitstand gaat verder dan doelstellingen in kaart brengen, stelt Proveg. Het is een bundeling van alle doelen, maar houdt ook bij welke stappen er worden gezet om het doel te halen. De site geeft inzicht in de stappen van bedrijven. Met het platform wil Proveg de eiwittransitie versnellen bij instellingen en bedrijven.
Martine van Harperen, expert Food Industry & Foodservice bij Proveg: “Voor een succesvolle strategie is een aantal ingrediënten nodig: commitment aan een ambitieus doel, concrete stappen om het doel te bereiken en inzicht in de voortgang. Ruim 60% van de onderzochte organisaties zet al stappen, maar slechts 10% rapporteert over de voortgang, terwijl het juist essentieel is om te weten waar je als organisatie staat. Ik verwacht dat meer organisaties komend jaar inzichtelijk gaan maken hoe ze ervoor staan.”
Verschil in voortgang
Cateraar Albron heeft bijvoorbeeld een doelstelling, zet stappen en rapporteert voortgang. Op de site wordt uitgesplitst wat stappen zijn: broodspreads zijn standaard vega(n) of hybride. Op het platform worden ook sectoren meegenomen die doorgaans minder belicht zijn, zoals de vrijetijdsector en groothandels.
Eiwitstand laat de kloof zien tussen verschillende sectoren en de verschuiving naar meer plantaardig. Waar 83% van de supermarkten – waaronder alle grote supermarkten – een doelstelling heeft, geldt dat voor geen van de groothandels. Ook bij cateraars is het de norm om een doelstelling te hebben, bij restaurants heeft slechts 20% dat.