De omzet van plantaardige producten van Danone groeide in het afgelopen kwartaal met 12%. - Foto: ANP
In dit artikel
De omzet van plantaardige producten van Danone groeide in het afgelopen kwartaal met 12%. Het bedrijf ziet het als een tak die belangrijk is voor de groei van het bedrijf.
De omzet van Danone groeide met 6,6% in het afgelopen, tweede kwartaal. Een deel van die groei kwam door het herstel van de verkopen van fleswater. Maar ook de verkopen in de zuivel- en plantaardige divisie stegen, met 4,8%. Er zit vooral groei in de plantaardige producten, zo liet ĆĀ©ĆĀ©n van de twee tijdelijke ceoĆ¢ĀĀs VĆĀ©ronique Penchienati-Bosetta weten in een toelichting op de cijfers aan analisten. Ć¢ĀĀPlant-based bleef een lichtpuntje, met een zesde opeenvolgend kwartaal van groei met dubbele cijfers, met een groei van 12% in het afgelopen kwartaalĆ¢ĀĀ, aldus de co-ceo. Voor het Europese plantaardige-zuivelmerk Alpro noteerde het een Ć¢ĀĀsterke groei met dubbele cijfers met groeiend wereldwijd marktaandeel, voornamelijk in drinks op basis van haverĆ¢ĀĀ. De andere ceo, Shane Grant, zei even later over de plantaardige producten: Ć¢ĀĀHet is duidelijk dat dit een tak is waar wij ons sterk op richten, een belangrijke motor voor de groei van het bedrijf.Ć¢ĀĀ
Drijfveren voor groei plantaardige tak
Grant somde drie drijfveren op die zorgen voor de groei in de plantaardige tak. Ten eerste wint met name Alpro aandeel in Europa en ook wordt aandeel gewonnen in de producten op basis van haver. Ten tweede boekt Danone voortgang in Noord-Amerika met de verkoop van producten als plantaardige yoghurt en plantaardig ijs. Ten derde doet Danone het volgens Grant erg goed in de nieuwe groeimarkten, met name Latijns-Amerika en Rusland.
Ć¢ĀĀPlant-based 2.0Ć¢ĀĀ
Om de groei verder te stimuleren wil Danone zijn producten onder andere meer differentiĆĀ«ren en de verkopen in nieuwe geografische gebieden uitbreiden. Ook wil het de huidige plantaardige zuivelproducten verbeteren, oftewel het plan Ć¢ĀĀplant-based 2.0Ć¢ĀĀ uitrollen, zoals Danone het noemt. Ć¢ĀĀWe weten dat de barriĆĀØre (voor consumenten om plantaardige zuivel te kopen, red.) in de eerste plaats de productsmaak en producttextuur is. In het licht van deze kans, zullen we nieuwe zuiveltechnologieĆĀ«n lancerenĆ¢ĀĀ, aldus Shane Grant. Ć¢ĀĀWe weten uit consumententests dat we de traditionele voorkeur voor zuivelmelk kunnen evenaren of verbeteren, en zo nieuwe plantaardige gebruikers kunnen werven.Ć¢ĀĀ
Daarnaast wil Danone meer focus leggen op het verder versnellen in vier plantaardige zuivelterreinen anders dan melk, namelijk yoghurt, ijs, kaas en creamers. Deze categorieĆĀ«n maken ongeveer een derde van de totale plantaardige inkomsten uit. Ć¢ĀĀDeze segmenten behoren tot de snelst groeiende. Ze hebben een opkomende schaal en, in sommige segmenten, vergelijkbare of grotere adresseerbare markten dan melkĆ¢ĀĀ, aldus Grant.
Strijd met concurrentie aangaan
Een analist van de Britse bank Barclays vroeg de ceoĆ¢ĀĀs tijdens de toelichting naar de positie van Danone binnen de zuivelproducten op basis van haver. Ć¢ĀĀDat is duidelijk een grote vraag geweest sinds de beursgang van OatlyĆ¢ĀĀ, aldus de analist. Volgens Danone staat Ć¢ĀĀhet concurrentievermogen van de kerndranken zeker centraal in de strategieĆ¢ĀĀ. Om de strijd met de concurrentie aan te gaan, heeft Danone onder andere haar haverdrank volledig geherformuleerd Ć¢ĀĀtot wat we van consumenten weten, het best smakende product op de marktĆ¢ĀĀ. Ook zet het in op specifieke marketing en communicatie. Ć¢ĀĀWe hebben dus veel vertrouwen in de toekomstige haverplannen. Het is zeker een belangrijk segment voor ons wereldwijd en in Noord-AmerikaĆ¢ĀĀ, aldus Grant.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collegaās, ervaren redacteurs Ć©n experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij