De vier oprichters van innovatieplatform Brave New Food (vlnr): Vincent van Gorkom, Jesse 't Lam, Joost Dekkers en Bas Allart. - Foto: Brave New Food
In dit artikel
Grote agrifoodbedrijven samenbrengen met start-ups en scale-ups: dat is het doel van het nieuwe innovatieplatform Brave New Food.
Het nieuwe innovatieplatform Brave New Food wil met het samenbrengen van grote bedrijven (corporates) en start-ups en scale-ups in de agrifoodsector innovatie verder brengen. Daarnaast is er kennis en kapitaal beschikbaar om de jonge bedrijven te helpen.
Mede-oprichter Jesse āt Lam: āBrave New Food wil foodinnovatie versnellen. We verbinden bedrijven, hebben een expertpool die bedrijven met kennis en kunde bij kan staan en we hebben investeerders aan boord waardoor er kapitaal aanwezig is.ā
Zestien bedrijven uit voedingsindustrie aangesloten
Brave New Food is opgericht door vier initiatiefnemers: twee met een achtergrond in de levensmiddelenindustrie en twee met ervaring in open innovatieprojecten. In april van dit jaar richtten ze het platform op, waarna partners werden aangetrokken.
Inmiddels zijn zestien bedrijven uit de voedingsindustrie aangesloten, waaronder Vivera, Kraft Heinz, The Greenery en Superunie. Vooralsnog zijn het Nederlandse bedrijven, maar de ambitie is om ook een Duits of Belgisch bedrijf aan boord te halen. De bedrijven zijn lid van het platform en betalen daarvoor een jaarcontributie. Doel is om volgend jaar vijftig betrokken partners te hebben.
Oproepen voor pitches
De corporates komen in contact met start-ups en scale-ups die hun idee of bedrijf pitchen in een zogenoemde āopen callā. Onlangs werden de eerste drie calls, of oproepen, geopend op de themaās plantaardige alternatieven, duurzame verpakkingen en voedselverspilling. āt Lam: āDat zijn themaās die op dit moment erg relevant zijn en waarmee ook veel impact gemaakt kan worden. Daarnaast leven deze themaās ook erg onder start-ups.ā
Volgend jaar gaan er meer calls open, ook nieuwe, bijvoorbeeld in de richting van voeding en gezondheid
Het zijn niet de eerste en de laatste calls. āWe verwachten op deze eerste themaās 100 tot 150 pitches te ontvangen. Volgend jaar gaan er nog meer calls open. Misschien op dezelfde themaās als blijkt dat daar interesse voor is, maar ook nieuwe, bijvoorbeeld in de richting van voeding en gezondheid. Mogelijk komen er ook ābranded callsā, oproepen voor specifieke problemen van corporates waar jonge bedrijven zich voor kunnen inschrijven.ā
Lees verder onder de LinkedIn-post
Op de vraag welke toegevoegde waarde het platform levert en of grote bedrijven niet vaak al zelf op zoek gaan naar een samenwerking met start-ups voor innovatie, antwoordt āt Lam: āEr zijn zeker partijen die een goed beeld hebben van wat er zich buiten hun bedrijven in innovatie en bij start-ups afspeelt. Maar er is ook een deel dat daar onvoldoende zicht op heeft. Daarnaast is er vooral behoefte aan samenwerking. Ik sluit niet uit dat er via het platform bijvoorbeeld coalities tussen bedrijven worden gevormd.ā
Werving start-ups
Het platform heeft zelf een database met start-ups die worden benaderd om hun idee te pitchen. Ook worden social media ingezet en loopt er een campagne.
Voor het aantrekken van start-ups wordt vooral gekeken naar Nederland en omringende landen als BelgiĆ«, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. āVoor start-ups is het insturen van hun idee vrijblijvend en kosteloos. Ze worden nergens toe verplicht. Na het sluiten van de call maken wij de inzendingen presenteerbaar en maken we een voorselectie van welke ideeĆ«n ons het meest kansrijk of innovatief lijken. Alle inzendingen zijn vervolgens beschikbaar voor de partners.ā
De start-ups moeten ook nadenken over het beschermen van hun intellectueel eigendom
Eisen aan welke start-ups en scale-ups zich kunnen inschrijven zijn er niet, aldus āt Lam. āMaar er moeten wel doorontwikkelde ideeĆ«n zijn. Een idee op een A4ātje of een afstudeerproject van een student is niet genoeg.ā
Op de vraag of de ideeĆ«n van de start-ups op enige wijze beschermd zijn wanneer ze worden gepresenteerd aan de corporates, antwoordt āt Lam: āDe start-ups moeten zich ervan bewust zijn dat er professionele partijen naar hun inzendingen kijken. Ook moeten ze nadenken over het beschermen van hun intellectueel eigendom. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Aan de andere kant willen start-ups ook vertellen waar ze mee bezig zijn, daar moeten ze ook open over zijn.ā
Missie geslaagd bij goede match
Wanneer er een goede match blijkt te zijn tussen een corporate en een start-up, is de missie van Brave New Food geslaagd. āAls de samenwerking voldoet aan de wederzijdse verwachtingen, zijn wij er niet meer bij betrokken. Maar als er bijvoorbeeld behoefte is bij een start-up om wat meer hulp of kennis, kan onze expertpool daarin helpen. Daarin zitten mensen uit de voedingsindustrie, van zowel de partnerbedrijven als andere bedrijven. Soms is het gat tussen de start-ups en de corporates nog groot. De experts kunnen helpen dat gat kleiner te maken. Ook wanneer er kapitaal nodig is, kunnen onze investeerders daar een rol in spelen. Er zijn investeringsmogelijkheden tot ā¬Ā 1 miljoen.ā
De calls zijn open sinds 24 november en er zijn al enkele pitches ontvangen. āDat we al zo vroeg in de call pitches hebben ontvangen, is een goed teken. Meestal ligt het zwaartepunt op het einde van zoān ronde.ā De rondes zijn geopend tot 16 februari 2021.