De samenwerking richt zich zowel op worst- als hamburgertoepassingen. Foto: Cano-ela
In dit artikel
Plantaardig, duurzaam, clean label én vol van smaak – dat is waar de voedingsindustrie naar zoekt. Precies op dat snijvlak werken Cano-ela en MaGie Creations samen. Met upcycled ingrediënten ontwikkelen ze vleesvervangers mét een goede smaak, textuur en voedingswaarde. Ook zijn er veelbelovende stappen naar vleesvervangers zónder methylcellulose.
Wat begon met een gedeelde visie op duurzame voeding groeide uit tot een intensieve samenwerking tussen twee innovatieve bedrijven: Cano-ela en MaGie Creations. In het kader van een MIT-project werken zij samen aan vleesvervangers die niet alleen voedzaam zijn, maar ook vrij van synthetische toevoegingen. Met elkaars complementaire expertise creëren ze producten die qua smaak, structuur en duurzaamheid indruk maken.

Cano-ela startte tijdens de corona-pandemie. “Het is onze missie om ingrediënten te ontwikkelen die duurzamer zijn én bedrijven helpen om minder afhankelijk te zijn van synthetische ingrediënten”, vertelt oprichter Juliana Romero. Samen met een compagnon met een wetenschappelijke achtergrond in voeding ontwikkelde ze een eerste prototype. Na testen bij verschillende food- en ingrediëntenbedrijven werd de receptuur verfijnd.
Cano-ela en MaGie Creations vullen elkaar goed aan
De toekenning van een subsidie maakte opschaling mogelijk. “In 2023 bouwden we een kleine productiefaciliteit in Ede”, blikt Romero terug. Daar ontmoetten ze Madeleine Gielens van MaGie Creations, destijds eveneens gevestigd in het World Food Center. De klik was er direct. “We herkenden elkaars visie: voedsel maken met alternatieve grondstoffen, zonder verspilling, en met hoge voedingswaarde.” Ze besloten samen te werken, vroegen subsidie aan en ontwikkelden een gezamenlijk R&D-framework. “We vullen elkaar goed aan. Ondanks de uitdagingen voelen zij als een team waar je op kunt bouwen.”
MaGie Creations bestaat inmiddels acht jaar. Vanuit een kleine brouwerij kreeg Gielens de vraag hoe je bierbostel kunt hergebruiken als voedingsingrediënt. “Al snel bleek dat je voor schaalbaarheid beter kunt werken met reststromen van grote brouwerijen”, vertelt technisch expert Ellen van der Starre namens het bedrijf. “In Nederland gaat het om zo’n 560 kiloton bierbostel per jaar.”
Brouwgraan in vleesvervangers

Bierbostel, oftewel brouwgraan, wordt vaak gezien als bloem, maar dat is het niet. “Het bevat geen zetmeel of suikers, maar juist veel eiwitten en vezels”, legt Van der Starre uit. “Je moet het dus niet simpelweg vervangen voor een deel bloem, maar echt anders benaderen. Het vereist een nieuwe functionele toepassing.” In eerste instantie richtte MaGie Creations zich op bakkerijtoepassingen, maar al snel werd ontdekt dat het ingrediënt ook waardevol is in vleesvervangers. “Dankzij de vezelstructuur voegt het sappigheid, bite en textuur toe aan bijvoorbeeld burgers of worsten.”
Dankzij de vezelstructuur voegt brouwgraan het sappigheid, bite en textuur toe aan plantaardige burgers en worsten
PowerFlour en Cano-soluble
Het ingrediënt PowerFlour (brouwgraan) van MaGie Creations en Cano-soluble van Cano-ela hebben veel overeenkomsten. Beide zijn afkomstig van reststromen, clean label en dragen bij aan circulaire productieprocessen. Bovendien bleek al heel snel dat beide ingrediënten elkaar functioneel aanvullen. “MaGie Creations had al een eiwit dat water bindt en textuur biedt, terwijl ons ingrediënt juist binding toevoegt”, vertelt Romero. “Samen kunnen we in worsttoepassingen methylcellulose vervangen.”
Dat leidt tot een clean label product met een volledig voedingsprofiel. “Zonder methylcellulose, maar mét extra vezels. Een echte clean label-oplossing, waar foodbedrijven naar zoeken.”
Samen kunnen we in worsttoepassingen methylcellulose vervangen
Worst- en hamburgertoepassingen

De samenwerking richt zich zowel op worst- als hamburgertoepassingen. “Wij kwamen vanuit de plantaardige hamburgerkant en Cano-ela vanuit de plantaardige worst. De overlap ligt in de gedeelde functionele eigenschappen, die we nu combineren”, zegt Van der Starre. De resultaten zijn veelbelovend: een plantaardige worst met tot 90% gelijkenis aan conventionele producten, maar zonder synthetische bindmiddelen. Ook wordt gekeken naar hybride toepassingen. Van der Starre licht toe: “Momenteel loopt er een pilot bij Jumbo met hybride saucijzenbroodjes. Door gedeeltelijke vervanging blijkt de acceptatie door consument én retailer makkelijker.”
Clean label innovatie in de bakkerij
Waar Cano-ela zich richt op samenwerking met grotere spelers in de B2B-markt, is MaGie Creations al actief in de foodservice. “Foodservice blijkt toegankelijker dan retail. Wij werken met cateraars en ziekenhuizen. Daar gelden strikte voedingsrichtlijnen, die aansluiten bij onze aanpak.” Naast vleesvervangers kijken de partners ook naar bakkerijtoepassingen. “We hebben inmiddels een nieuw ingrediënt, genaamd PowerBond, ontwikkeld met emulgerende eigenschappen, geschikt voor brood en banket toepassingen”, aldus Van der Starre. “Dat biedt extra mogelijkheden voor clean label innovaties in de bakkerij.”
Commerciële kansen met samenwerking
Ze zijn nog steeds heel blij met het MIT-programma. “De extra middelen gaven onze samenwerking een extra impuls.” Het project eindigt in juni. Ook hierna willen de bedrijven blijven samenwerken. “We zien commerciële kansen in het combineren van onze ingrediënten en brengen deze nu gezamenlijk naar onze klanten. En als er iets is, weten we elkaar snel te vinden”, aldus Romero. “Misschien dat deze samenwerking in R&D in de toekomst leidt tot een commerciële samenwerking.”
Romero benadrukt dat beide ingrediënten complexe mengsels zijn. “Het zijn multicomponentensystemen. Je kunt ze niet één-op-één vervangen voor bestaande ingrediënten. Je moet recepten opnieuw in balans brengen. Maar dan kun je ook echt nieuwe toepassingen realiseren.”
Toewerken naar een circulaire aanpak
Met hun ingrediënten willen de twee partners een rol spelen in de eiwittransitie. “We zetten in op voeding die én voedzaam is én duurzaam, met bronnen die eerder over het hoofd werden gezien.” Dat vraagt ook om heropvoeding van de markt: “Onze ingrediënten zijn geen pure eiwitten, maar complexe mengsels. Dat maakt het ingewikkelder, maar ook kansrijk.”
De voedingsindustrie is gewend aan lineaire processen, besluit Van der Starre. “Wij willen toe naar een circulaire aanpak, waarbij je kijkt naar het hele product en alle aspecten. Dat is de toekomst.”