Foto: Koos Groenewold
Vooral huismerken zorgen voor de groei van plantaardige producten in zowel volume als waarde in de Europese retail in 2024. Dat staat in een rapport over de plantaardige retailmarkt in zes Europese landen van de non-profit organisatie The Good Food Institute (GFI).
GFI Europe publiceerde onlangs nieuwe cijfers over de plantaardige retailmarkt in zes grote landen, namelijk Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Zij hebben deze informatie verkregen van het marktonderzoeksbureau Circana. De totale retailwaarde van plantaardige voeding in deze regio bedroeg € 4,7 miljard, een stijging van 1,7 % vergeleken met 2023. Het verkoopvolume groeide met 4,5 %. Frankrijk groeide het hardst in verkoopwaarde met 8,8% en het verkoopvolume van Spanje groeide met maar liefst 9,8%. Het Verenigd Koninkrijk en Nederland zagen in zowel waarde als volume een krimp. In de Nederlandse supermarkten bracht plantaardig 5,9% minder op en werd er 4,4% minder volume verkocht.
Huismerken zorgen voor de groei
In de vier landen waarin de plantaardige retailmarkt groeit, wordt de groei vooral gedreven door huismerkproducten. De relatief lagere prijzen van plantaardige huismerkproducten zorgt voor de betere consumentenacceptatie. In Frankrijk is de categorie met plantaardige melk- en drankvervangers het grootst en groeit vooral hard door het ruimere aanbod aan betaalbare huismerkproducten.
Meer vertrouwen in goede smaak van A-merk
Tegelijkertijd doen A-merken het beter op het moment dat de klant betere smaak en kwaliteit wil. Daarom worden categorieën zoals plantaardige vleesvervangers en kaas gedomineerd door A-merken. Vooral de plantaardige kaascategorie groeit hard met een verdubbeling van het verkoopvolume in de periode 2022 tot 2024
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag stond centraal op het Eiwit Congres 2025. Wat waren daarop de antwoorden? Blik terug met deze artikelen en video's.