Minister Henk Staghouwer ondertekent de Green Deal Eiwitrijke Gewassen die de naam Bean Deal kreeg. Foto: Foodvalley
56 partijen uit de Nederlandse voedselketen scharen zich achter de Green Deal Eiwitrijke Gewassen.
Ik ben heel enthousiast over de Green Deal en wil alles inzetten om dit te laten vliegenMinister Staghouwer benadrukte dat de teelt van vlinderbloemigen aantrekkelijker moet worden voor boeren. âHet verdienmodel moet beter, en dat lukt alleen met de hele keten.â Hij wil kijken hoe knelpunten in wetten en regels kunnen worden weggenomen en ook naar hoe subsidies boeren zouden kunnen helpen. âDe Green Deal is de start van een proces om de agrarische sector te laten profiteren van een verandering in het voedselpatroon. Dit is het moment om het te gaan aanjagen en de boer tools te gaan geven om de teelt op de kunnen schalen. Ik ben heel enthousiast over de Green Deal en wil alles inzetten om dit te laten vliegen.â Supermarkten ontbreken op de lijst van deelnemende partijen. Alleen Udea, moederbedrijf van de biologische supermarktketen Ekoplaza is ondertekenaar. Dat steekt de op de bijeenkomst aanwezige boeren. Volgens hen ligt er juist daar een belangrijke rol in de promotie en verkoop van Nederlandse eiwitten. âGooi dit niet alleen bij ons over de schutting, dit moet iets zijn van álle ketenpartijenâ, was dan ook een van de verzoeken van de boeren aan de minister. Volgens hen komen ze nu met de teelt vaak niet uit de kosten, maar is het enthousiasme wel aanwezig. âMaar we houden het geen jaren vol als we jaren geld moeten bijleggen.â
Belangrijke rol ligt bij bedrijven, niet bij consument
Onder de Green Deal vallen 43 toegezegde inspanningen van partijen, veelal keteninitiatieven. Een voorbeeld is de inzet van onder andere Udea, Hutten, Agrifirm, Herba, ME-AT, ZLTO en CZAV met Nederlandse telers op lange termijn afspraken en lokale ketens. Drees van den Bosch, CEO van cateringbedrijf Hutten Catering noemde tijdens de bijeenkomst het doel om binnen twee jaar 45.000 kilo peulvruchten af te nemen van Nederlandse telers. Dat staat gelijk aan ongeveer 9 hectare. Volgens hem ligt er een belangrijke rol bij de bedrijven, onder andere de cateringbedrijven, die het product aan consumenten verkopen om hen zo ver te krijgen meer peulvruchten van Nederlandse bodem te eten: âWe moeten de verantwoordelijkheid niet bij de consument neerleggen, want dan gaat het niet snel genoeg. Je moet ze andere keuzes geven en het juiste product aanbieden.âDeal looptijd van drie jaar
De Green Deal heeft een looptijd van drie jaar. Een concreet doel wat betreft hectares hangt er niet aan vast, zoals wel het geval was bij de Green Deal Nederlandse Soja (10.000 hectare). Uit berekeningen blijkt dat de eiwit(grondstof)behoefte zich in 2030 terugvertaalt naar ongeveer 20.000 hectare. De partijen in de Green Deal hebben âde wens om een zo groot mogelijk deel van dit areaal, alsook de verwerking ervan, binnen de Nederlandse grenzen te realiserenâ.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst