Marcel Lambregts, sectormanager food bij Rabobank. - Foto: Rabobank
In dit artikel
In de toekomst wordt er steeds meer vraag-gestuurd geproduceerd, met aandacht voor gezondheid en duurzaamheid. Dat verwacht Marcel Lambregts, sectormanager food bij Rabobank. âEr komt een verantwoorde supply chain met een oprechte ketensamenwerking met eerlijke verdienmodellen en een optimale transparantieâ, zo vertelt hij tijdens het webinar âBiologisch: een sector in bewegingâ dat in het kader van de Biokennisweek is gehouden.
Er zijn harde prijsonderhandelingen. Dat heeft ook impact op de biologische producten
Trends
De foodretailers moeten aan de slag om hun omzet te behouden, benadrukt hij. âEr zijn harde prijsonderhandelingen. Dat heeft ook impact op de biologische producten. Het zijn op dit moment zware tijden voor de biologische afzet, maar er is wel een lonkend perspectief.â Daarmee doelt hij op belangrijke trends in de foodsector, zoals gezondheid, duurzaamheid, mentaal gemak en gemaksmaximalisatie.Sturen op het gebied van gezondheid
Door de toenemende ziektekosten is de overheid druk aan het sturen op het gebied van gezondheid, weet Lambregts. âIk sprak net voor de jaarwisseling met Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse levensmiddelenindustrie. Hij gaf aan dat de overheid aan de federatie heeft gevraagd om met hun leden te kijken of de voeding gezonder kan worden gemaakt. Dat betekent dus onder andere minder suiker, zout en vet.âWillen we toe naar een wat meer duurzame productie, dan moeten we optimaal transparant zijn
Duurzaamheid
Een tweede trend is duurzaamheid. âAls we door willen op deze planeet, dan moeten we meer aandacht besteden aan het milieu en het klimaat. Ook hiervoor gaat de overheid stringenter regelgeving uitschrijven. Dat zien we nu al terug in stikstof- en de CO2-discussie. Producenten, maar ook verwerkers, zullen daar steeds meer mee te maken krijgen. De productie van een biologisch product past heel goed bij een duurzaam product. Al zal de concurrentie met reguliere producenten misschien groter worden, omdat deze bedrijven ook duurzamer moeten produceren.âTransparantie en digitalisering
Transparantie en digitalisering spelen een grote rol. âWillen we toe naar een wat meer duurzame productie, dan moeten we optimaal transparant zijn. Consumenten willen weten wat er in een product zit en waar het vandaan komt. Dat betekent dat je je bedrijfsvoering moet digitaliseren om mee te kunnen blijven doen.â Belangrijke randvoorwaarden blijven prijs en kwaliteit. âSteeds vaker zien we een hybride consument, die bereid is te betalen voor een duurzaam gezond product, zolang de portemonnee dat toelaat.âMentaal gemak en gemaksmaximalisatie
Er wordt minder tijd in de keuken doorgebracht, zegt Lambregts over gemaksmaximalisatie. âMensen willen vaker onderweg eten en er wordt meer thuisbezorgd. Voeding wordt steeds meer een dienstverlening. Consumenten zijn bereid te betalen voor service. Dat wordt dus een steeds belangrijker component van hoe je je product in de markt zet. Er zal veel innovatie plaatsvinden in diensten en convenience producten, nieuwe bezorgmodellen, maar ook in foodserviceconcepten.âKeuzestress bij consumenten
Ondanks de gemaksmaximalisatie ondervinden consumenten momenteel veel keuzestress. âZe willen goede keuzes maken op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Dat betekent ook dat producenten en de retail keuzes moeten maken ten aanzien van het assortiment. Met een beperkter assortiment kunnen ze duurzamer produceren én de consument helpen een betere keuze te maken. Daarmee kunnen ze een goede prijs-kwaliteitverhouding neerzetten. Dat zien we vooral terug bij de discounters, flitsbezorgers en single product retail en â horeca.âNutri-Score
Ook de Nutri-Score kan de consument helpen bij de keuzestress. âEr is veel discussie over en het is maar de vraag of deze score uiteindelijk zal blijven, maar de Nutri-Score zorgt wel voor een bepaalde sturing. Dat geldt ook voor apps van bijvoorbeeld Jumbo en Albert Heijn die klanten meer informatie geven over welke keuze goed voor hen is en producten gezond en duurzaam zijn.âWe stappen af van een lineaire keten, waarin we tegen zo laag mogelijke kosten proberen te produceren
Vraaggestuurde ketens
Voor de toekomst verwacht Lambregts dat de ketens vraaggestuurd worden. âWe stappen af van een lineaire keten, waarin we tegen zo laag mogelijke kosten proberen te produceren. Er gaat steeds meer vraag-gestuurd en circulair geopereerd worden. Daarbij wordt gestreefd naar eerlijke prijzen. Dat betekent dat de retail in de toekomst de producenten niet meer het mes op de keel kan zetten. Er komt een groeiende, wederzijdse afhankelijkheid. Deze mondt uit in een duurzamere en gezondere productieketen met een verantwoorde productie die ten goede komt aan het klimaat en de energietransitie. Een verantwoorde supply chain met ketensamenwerking die echt oprecht is. Met eerlijke verdienmodellen en een optimale transparantie.â De sectormanager besluit: âEen optimale samenwerking binnen een vraaggestuurde keten is key. Daarmee kunnen we een circulaire keten vormen. De biologische afzet heeft het momenteel best lastig, maar met een overheid die meer gaat stimuleren op het gebied van gezondheid en duurzaamheid, voorzien wij een hele mooie toekomst.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij