Skip to content

Minder vraag in VS leidt tot verlies bij Beyond Meat

Updated on:
Business
Nieuws
Vooral de retailverkopen in de Verenigde Staten daalden. In de supermarkten werd 16% minder omzet gemaakt. - Foto: Beyond Meat premium

Vooral de retailverkopen in de Verenigde Staten daalden. In de supermarkten werd 16% minder omzet gemaakt. - Foto: Beyond Meat

Waar Beyond Meat enkele weken geleden voor waarschuwde werd werkelijkheid: de omzet in het derde kwartaal kwam lager uit dan eerder verwacht.

De omzet van de Amerikaanse producent van vleesvervangers kwam uit op $ 106,4 miljoen, 13% meer dan een jaar eerder. En dat terwijl beursanalisten in eerste instantie gerekend hadden op een omzet van $ 135 miljoen. Het verlies nam verder toe en kwam uit op $ 55 miljoen, tegenover een verlies van $ 19 miljoen een jaar geleden. Het bedrijf had onder andere te maken met hogere kosten voor transport en opslag en last van de delta-variant van het coronavirus.

CEO: resultaten teleurstellend

Volgens CEO Ethan Brown waren de resultaten extra teleurstellend omdat ze kwamen na een tweede kwartaal waarin een record aan omzet werd gehaald van $ 149 miljoen. Brown zegt dat de resultaten niet betekenen dat er een structurele verandering gaande is. Beyond Meat verloor wel wat marktaandeel aan concurrenten door het toenemend aantal merken in de productcategorie. Volgens de CEO is er geen dalende consumenteninteresse in producten van Beyond Meat en namen de herhaalaankopen juist toe.

16% minder omzet in VS

Vooral de retailverkopen in de Verenigde Staten daalden. In de supermarkten werd 16% minder omzet gemaakt; de omzet in de foodservice daalde met 7%. De verwachting is dat de verkopen in het vierde kwartaal niet meteen weer zullen aantrekken. Het bedrijf verwacht een totale omzet van tussen de $ 85 en $ 110 miljoen in het laatste kwartaal van dit jaar. Dat is ver onder de verwachting van beursanalisten, die rekening hielden met zo’n $ 130 miljoen. Het stelde beleggers teleur, aandelen daalden in de verlengde handel op de beurs met 18%. Een lichtpuntje in de cijfers waren de internationale verkopen. De internationale omzet nam toe met 143% door uitgebreide distributie, meer orders en, in mindere mate, nieuwe productintroducties. Brown zei optimistisch te zijn over 2022. Hij hinte op nieuwe productintroducties. Ook gaat het bedrijf volgend jaar de gezondheids- en klimaatvoordelen van zijn producten extra benadrukken in een marketingcampagne.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur