Oatly in de schappen. Foto: Roel Dijkstra
In dit artikel
Haverdrinkproducent Oatly wist in het eerste kwartaal van dit jaar het resultaat onder de streep te verbeteren. Het verlies was minder groot dan een jaar eerder. Ook de omzet ging omhoog.
Succes in EMAE-regio
De omzet groeide door zowel een groter verkocht volume van de haverdrinks als hogere prijzen voor de producten, vooral in de EMEA-regio. Het verkochte volume voor het eerste kwartaal bedroeg 128 miljoen liter tegenover 118 miljoen liter vorig jaar. De ebitda in EMEA kwam boven de nul uit door een hogere brutowinst en lagere bedrijfskosten, met name voor marketing zoals advertentiekosten. In de eerste drie maanden van dit jaar kwam ongeveer 84% van de omzet in deze regio uit het retailkanaal. Het totaal verkochte volume bedroeg 73 miljoen liter. Daarmee is deze markt een belangrijke regio voor Oatly. In Amerika verkocht het bedrijf minder dan de helft van het volume in EMEA: 35 miljoen liter. Daar is de afzet in foodservice belangrijker dan in EMEA: 52% van de omzet komt uit de retail. In Azië is de foodservice nog groter: daar komt 65% van de omzet uit het foodservice-kanaal. In Azië werd 20 miljoen liter aan haverdrinkproducten verkocht.Belang toeleveringsketen
Toni Petersson, CEO van Oatly: âWe zijn het jaar goed begonnen, met een versnelling van de groei, opeenvolgende uitbreiding van de brutomarge en een verbetering van de winstgevendheid. Belangrijk is dat de toeleveringsketen goed blijft presteren. Deze sterke supply chain-prestaties hebben ons in staat gesteld vooruitgang te boeken ten opzichte van onze prioriteiten voor 2023 en weer aanvallend te gaan spelen.â Het bedrijf heeft nog steeds als doel om in 2024 een positieve aangepaste ebitda te kunnen presenteren. Oatly startte begin dit jaar met de afbouw van de eigen activa. Het is bezig zijn productienetwerk aan te passen. Het wil een flexibeler model met contractfabrikanten in plaats van eigen fabrieken. Hiermee wil het zijn productiekosten en -investeringen verlagen.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst