Tien van de elf vleesvervangers onder Lidl-huismerk voldoen aan alle criteria van de Schijf van Vijf. Foto: Herbert Wiggerman
In dit artikel
Vleesvervangers onder huismerken laten de grootste vooruitgang zien en scoren gemiddeld beter dan de dierlijke tegenhanger. ProVeg onderzocht de voedingswaarde van vleesvervangers verkocht in Nederlandse supermarkten.
In de merkentop met gezondste vleesvervangers komen opvallend vaak huismerken voor. Lidl scoort het beste, want tien van de elf onderzochte producten voldoet aan alle criteria van de Schijf van Vijf. Als tweede eindigt Aldi-huismerk gevolgd door Garden Gourmet, Superunie-huismerk Go Vega! en Jumbo huismerk. Al deze huismerken scoren gemiddeld beter dan onbewerkt dierlijk vlees.
Huismerken eisen gezondere samenstelling
Volgens ProVeg zitten huismerken boven op een gezondere samenstelling van hun producten. Martine van Haperen, expert voeding en gezondheid bij ProVeg, zegt: “We zien dat steeds meer supermarkten beleid voeren op het gezonder maken van hun vleesvervangers. Lidl is hierin een koploper, zowel wat assortiment als de communicatie daarover betreft.”
Vleesvervangers gezonder dan rood en bewerkt vlees
In sommige gevallen scoren vleesvervangers beter dan vergelijkbare dierlijke vleesproducten. In het geval van burgers, rulgehakt, gehaktballetjes en nuggets, shoarma, worst en spek zijn de voedingswaarde van de plantaardige varianten beter dan de dierlijke producten. Vers gehakt, kipstukjes, kipfilet en schnitzel hebben in dierlijke vorm vaak een betere voedingswaarde.