Er komen steeds meer vleesmerken en -concepten op de markt. Nederlanders eten graag vlees en geven daar veel geld aan uit. Het is een belangrijk onderdeel in het eetpatroon van de meeste consumenten. Cijfers over vleesconsumptie ondersteunen dat: in de laatste jaren is de consumptie per hoofd van de bevolking zelfs gestegen. Tegelijkertijd is er een maatschappelijk trend om minder of geen vlees te eten: vanwege gezondheidsadviezen, uit oogpunt van dierenwelzijn of duurzaamheid in het algemeen.
Producenten en verkopers spelen met vleesmerken in op die trend. Biologisch en het Beter Leven-keurmerk zijn hiervan de bekendste voorbeelden. Supermarkten lanceren nieuwe labels en merken voor vlees met aandacht voor de boer en met eisen op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn. Ook de directe verkoop aan consumenten groeit en speelt in op regionale herkomst en de korteketengedachte.
Een andere ontwikkeling is de grotere nadruk op smaak en het verhaal achter een stukje vlees. Dat speelt in restaurants en ook voor koken thuis: minder vaak vlees, maar dan wel het beste van het beste als je het wel eet.
Berichten
Aandeel hybride in vleesverkoop Van Loon groeit naar 3%
Influencers zetten 40% jonge Britse mannen aan tot meer vlees eten
Wakker Dier: daling vegapromoties slecht voor eiwittransitie
Provincie ziet af van verbod op vleesreclames
True pricing als versneller van de eiwittransitie
6 van 36 gemeentes met voedseltransitiebeleid weren vleesreclames
Nederland blijft vlees eten met kerst
PLUS ziet positieve ontwikkeling na omgooien vleesschap
ProVeg: maak plantaardige campagnes voor specifieke doelgroep
ING: vleestaks voorkomen door minder vlees te eten
Waarom Jumbo klaagt over vleespromoties
Vleesconsumptie blijft stabiel
Opmerkingen, vragen of tips?
Mail naar [email protected]