Hoewel Duitse supermarkten nog stappen kunnen ondernemen, is de Duitse plantaardige markt de grootste van Europa. Foto: Chris Polkamp
In dit artikel
Duitse supermarkten staan nog aan het begin van de eiwittransitie. Alleen Lidl heeft eiwitdoelstellingen. De aanbiedingen van de Duitse ketens worden nog gedomineerd door vlees. Dat blijkt uit de Superlijst Milieu Duitsland van stichting Questionmark.
Over de grens lijkt de eiwittransitie nog minder prominent aanwezig. Waar in Nederland vrijwel alle supermarkten doelstellingen hebben om de eiwitbalans te verschuiven, staan ze in Duitsland nog aan het begin van de verschuiving van verkoop van dierlijke naar meer plantaardige eiwitten. Stichting Questionmark vindt daarom dat Duitse supermarkten meer initiatieven moeten nemen.
Van Lidl, Kaufland, Aldi Süd, Rewe, Edeka en Aldi Nord is er slechts één met doelstellingen. Alleen Lidl streeft naar een eiwitverhouding van 60% plantaardig en 40% dierlijk in 2050. Aldi Süd en Kaufland rapporteren wel de eiwitverhoudingen, maar hebben hier nog geen doelen aan verbonden. Bij Lidl Duitsland bestaat de eiwitverkoop nu voor 11,6% uit plantaardig en bij Kaufland bestaat 8% van de ‘eiwitbronnen’ uit plantaardig (tofu, vleesvervangers, noten). In Nederland supermarkten ligt de gemiddelde plantaardige eiwitverkoop op 41,6%.
Grote porties
Questionmark signaleert dat Duitse supermarkten nog veel aandacht besteden aan dierlijke eiwitten. Zo gaat het bij 92% van alle aanbiedingen op eiwitproducten om dierlijke voedingsmiddelen. Ter vergelijking: in Nederland is dit 81%. Ook de portiegroottes zijn een punt van aandacht, stelt Questionmark. 71% van de vleesverpakkingen bevatten grote porties (meer dan 100 gram per product zoals schnitzel of burger). Ook extra grote verpakkingen (meer dan 150 gram) zijn veel vertegenwoordig in Duitsland. 81% van het assortiment van Aldi Nord is extra groot. Bij Rewe is dat 52%.
Grootste plantaardige markt
Hoewel Duitse supermarkten nog stappen kunnen ondernemen, is de Duitse plantaardige markt de grootste van Europa, met een omzet van € 2,2 miljard. Met name plantaardige dranken zijn populair in Duitsland.