In dit artikel
- Vastgeroeste eetgewoontes
- Lekker plantaardig eten bereiden
- Bonduelle in de bonen
- Niemand eet alleen
- Voedselomgeving gericht op vleesconsumptie
- Veelzijdige aanpak nodig
- Een gezond en duurzaam voedselsysteem
- Al het supermarktaanbod plantaardiger
- In kleine stapjes producten plantaardiger maken
- Sterke visie op duurzaamheid
De eiwittransitie verloopt langzaam, vooral door beperkte consumentenÂacceptatie van vervangers van dierlijke producten. De vraag naar vleesvervangers en plantaardige dranken groeit minder en de vleesÂconsumptiecijfers blijven gelijk. Terwijl meer dan twee derde van de Nederlanders zichzelf flexitariër noemt en bewust minder vlees eet. De vraag wat de consument dan wel wil, opent de deur naar een complex doolhof van invloeden die consumptie van dierlijke eiwitten hooghoudt. Producenten laten kansen liggen, terwijl consumenten graag plantaardig en gezond eten.
Consumenten eten plantaardig voor variatie op tafel en omdat het lekker is, niet zozeer omdat het goed is voor het klimaat. 70% van de Nederlanders noemt zichzelf flexitariër en zegt minder vlees te eten, omdat het beter is voor het klimaat, maar uit onderzoek blijkt dat het kliÂmaat niet de daadwerkelijke motivatie is om meer plantÂaardig eten. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat een kwart van de hoofdmaaltijden gegeten in Nederland vegetarisch is. "Flexitariërs vinden klimaat en dierenwelzijn belangrijk, maar eten plantaardig voor meer variatie op het bord, gezonder eten en een goede prijs en smaak", zegt Hans Dagevos, senior onderzoeker consumentengedrag bij Wageningen Economie Research (WEcR).
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij