Skip to content

Duitse supermarkt Rewe wil 60% plantaardig inkopen

De Duitse supermarktgroep Rewe wil in 2035 de inkoophoeveelheden van plantaardige producten verhoogd hebben tot 60%.

Het groenteschap in de volledige plantaardige vestiging van Rewe. Foto: Misset

Het groenteschap in de volledige plantaardige vestiging van Rewe. Foto: Misset

De Duitse supermarktgroep Rewe maakt de eiwitdoelstelling bekend: in 2035 wil de supermarkt de inkoophoeveelheden van plantaardige producten verhoogd hebben tot 60%. Dat is een andere aanpak dan in Nederland, waar supermarkten focussen op de afzet van plantaardige eiwitproducten.

De supermarktgroep, eigenaar van onder andere de ketens Rewe en Penny, publiceert een eiwitstrategie met daarin het doel 60% van de inkoop plantaardig krijgen. In 2024 heeft de supermarkt hier voor het eerst een analyse van laten maken. Toen lag de volumeverdeling op 54% plantaardig. Verder heeft Rewe vier strategische pijlers opgesteld:

  • Optimaliseren van het productassortiment en inspiratie geven.
  • Ondersteunen van innovatie door het steunen van foodtechstart-ups en de technologie toegankelijk maken.
  • Promoten van gezonde en duurzame voeding door duidelijke etikettering, aanbiedingen en een aantrekkelijk productaanbod.
  • De supermarkt eist een nationaal eiwitplan.

Industriestandaard van overheid

De supermarktgroep wil de druk opvoeren bij de Duitse overheid om met een nationaal eiwitplan te komen. Rewe stelt dat er een industriestandaard moet komen voor de eiwittransitie en dat vrijwillige initiatieven niet genoeg zijn. De supermarkt wil dat de overheid de regelgeving vereenvoudigd, meer investeert in onderzoek en ontwikkeling, het btw-tarief aanpast op plantaardige dranken en de binnenlandse productie van plantaardige eiwitten stimuleert.

Ook roept de supermarkt op dat politieke beslissingen wetenschappelijk onderbouwd moeten zijn: ā€œAlle alternatieve eiwitbronnen moeten als technologisch neutraal en gelijkwaardig worden beschouwd. Oproepen tot nationale verboden – zoals die op kweekvlees – ondermijnen niet alleen de EU-wetgeving, maar verzwakken ook de innovatie en de consumentenvrijheid.ā€

Inkoop- of verkoopdoelstelling plantaardig

Wat opvallend is, is dat Rewe kiest voor een doelstelling op de inkoop. De enige andere supermarkt in Duitsland met doelstellingen, Lidl, kiest voor afzetdoelstellingen. Alle grote supermarkten in Nederland hebben verkoopdoelstellingen. Voor beide geldt dat ze streven naar een aandeel van 60% plantaardig eiwit in de totale eiwitverkopen in 2030.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur