Skip to content

Oatly laat positief resultaat zien, al loopt verkoop VS terug

De cijfers over het derde kwartaal van 2025 van Oatly laten een positief beeld zien.

Oatly introduceert nieuwe smaken om jongeren te paaien. Foto: Oatly

Oatly introduceert nieuwe smaken om jongeren te paaien. Foto: Oatly

De cijfers over het derde kwartaal van 2025 van Oatly laten een positief beeld zien. Voor het eerst sinds de beursgang in 2021 zegt het bedrijf winstgevend te groeien. De producent van plantaardige zuivelvervangers ziet overal de verkopen en omzet toenemen, behalve in de Verenigde Staten.

De omzet steeg met 7% naar $222,8 miljoen. Vooral in Europa en China deed Oatly het goed, met respectievelijk 12% en 29% groei. In Noord-Amerika nam de omzet met 10% af, mede door kleinere verkopen aan een grote foodserviceklant. Ook zegt Daniel Ordonez, COO van Oatly, dat de Amerikaanse retailmarkt complexer is dan die in Europa. “In de VS zie je dat er slechts eenmaal per jaar een schapwisseling is, met strenge eisen. Daardoor duurt het langer om te groeien dan in bijvoorbeeld Europa.”

Nettoverlies

Oatly zegt winstgevend te zijn dit kwartaal. Dat klopt, als gekeken wordt naar het aangepaste ebitda-resultaat (resultaat voor belastingen). Dat komt uit op $3,1 miljoen, een verbetering van $8,2 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf draait nog wel een nettoverlies van $65 miljoen.

Oatly focust op jongeren

Oatly zet volop in om jongeren aan te spreken en zegt dat deze strategie al vruchten afwerpt. Het bedrijf introduceert bijvoorbeeld hippere smaken haverdrank, zoals een matcha- en popcornvariant. Ordonez: “Jonge consumenten zijn geobsedeerd door smaak en smaakjes. We hebben ook samen met foodservice gekeken naar hoe onze dranken aantrekkelijker worden voor deze groep. Dat heeft geleid tot een groei van 45% in de laatste vijf kwartalen.”

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur