Bart Geertsema, Senior Bedrijfsadviseur Flynth adviseurs en accountants. - Foto: Misset
In dit artikel
Verzekeringen en aflossen kwamen voorbij in adviezen tijdens het webinar van Food & Agribusiness.
Check je verzekering of die nog past bij nieuwe omstandigheden als je anders bent gaan werken door corona. Dat advies kregen deelnemers van het webinar āHoe creĆ«er ik financiĆ«le ruimte in tijden van crisisā van RenĆ© Veldman, Sectormanager Food & Agri bij Rabobank. āAltijd uitstel van aflossingen aanvragen indien mogelijkā, adviseerde Bart Geertsema, Senior Bedrijfsadviseur Flynth adviseurs en accountants, āMocht het niet nodig zijn dan kun je later altijd weer extra aflossen.ā
Beide sprekers gingen in op manieren om de coronacrisis goed door te komen in de vierde editie van de reeks die Food & Agribusiness organiseert gedurende de coronacrisis.
Inzicht in situatie
Veldman benadrukt het belang van inzicht in de eigen financiĆ«le situatie. Het middel om dat in beeld te brengen is een liquiditeitsprognose. Daarmee zet je de inkomsten en uitgaven in de komende maanden op een rij en weet de ondernemer beter waar hij staat. Ook als er nu nog geen financiĆ«le problemen zijn. Bij voorkeur met meerdere scenarioās met verschillende ontwikkeling van prijzen en afzet. Veldman verwees voor scenarioās naar een recente analyse van Rabobank over de effecten van corona en de vooruitzichten per sector.
Vooruitkijken
Vooruitkijken is lastig, maar moeten ondernemers wel blijven doen, benadrukte Geertsema in zijn inleiding. Hij gaf een overzicht van alle regelingen die er inmiddels zijn vanuit de overheid en banken. āDie werken op zich prima, maar in veel sectoren is dat lang niet voldoendeā, aldus Geertsema. Sectoren die het ontzettend moeilijk hebben zijn de sierteelt, telers van fritesaardappelen en inmiddels ook de kalverhouderij en eendenhouders. Voor bedrijven die nu nog weinig merken, is het devies om āte werken aan de liquiditeit zolang het kan.ā
Uitstel van aflossingen
Tijdens het webinar kwamen diverse stellingen aan de orde. āVraag altijd uitstel van aflossing aan!ā is er een van. RenĆ© Veldman vind dat niet vanzelfsprekend, zeker niet in situaties waar het nu nog niet nodig is. āAflossen is ook een soort reservering en schept ruimte voor de toekomstige investeringen en andere uitgavenā, aldus Veldman die benadrukt dat aanvragen ook altijd mogelijk is als het later toch nodig blijkt.
Een prognose geeft in ieder geval richting en eenmaal gemaakt kun je altijd bijstellen
Geertsema is het absoluut eens met de stelling en wijst op de grote onvoorspelbaarheid die er is. Altijd aanvragen dus, wat hem betreft. āHet geld moet wel tegen de plinten klotsen om het niet te doen. Ondernemers willen zelf de teugels in handen houden en dan kun je altijd later extra aflossen.ā
Van de deelnemers was 60% het oneens met de stelling, 33% was het er mee eens.
Lees verder onder foto
Liquiditeitsprognose heeft altijd zin
Met de stelling āEen liquiditeitsprognose heeft geen zin, want de werkelijke situatie wordt toch andersā, was maar liefst 85% van de deelnemers het oneens.
āDat er zaken kunnen veranderen, is een gegeven, zeker in deze onzekere tijdenā, beaamde Veldman. Een prognose geeft in ieder geval richting en eenmaal gemaakt kun je altijd bijstellen. Modellen om zelf een prognose te maken voor je eigen situatie zijn beschikbaar bij Rabobank.
Heel belangrijk is in ieder geval dat een ondernemer tijdig in actie komt als het lastig gaat worden
Ook accountants kunnen dergelijke prognoses verzorgen. Geertsema benadrukte nog eens dat het in de eerste plaats voor de ondernemer zelf inzicht geeft. In de sierteelt bijvoorbeeld zijn door Flynth verschillende scenarioās doorgerekend, inclusief āvery worst case scenarioāsā, waarbij in de maanden maart tot en met mei zelfs met 0% omzet is gerekend.
Gezonde bedrijven overleven
āMet de stelling ālevensvatbare bedrijven komen de crisis door!ā was 85% van de deelnemers het eens. Ook beide sprekers konden zich er in vinden, maar wel een āpittige stellingā, volgens Geertsema. Heel belangrijk is in ieder geval dat een ondernemer tijdig in actie komt als het lastig gaat worden. Dat bleek ook in de financiĆ«le crisis van 2008-ā10. Het gaat sowieso heel veel geld kosten, ondanks de compensatie die nu vaak lang niet toereikend is voor de financiĆ«le schade.
Volgens Veldman is er nu wel een heel andere situatie ontstaan voor in ieder geval een deel van de bedrijven. Levensvatbaar voor en na de crisis kan er anders uitzien. De manier van werken gaat in sommige sectoren heel anders worden. Afzet gaat veranderen en zolang de maatregelen er zijn, geldt dat in het bijzonder voor recreatie, horeca en evenementen.
Webinar terugkijken
Het bovenstaande is een greep uit de informatie uit het webinar āHoe creĆ«er ik financiĆ«le ruimte in tijden van crisis?ā van 23 april 2020. Alle webinars zijn terug te kijken op Food & Agribusiness.