Supermarkten streven ernaar dat de helft van alle verkochte eiwitten in 2025 van plantaardige oorsprong is. Foto: Herbert Wiggerman
In dit artikel
Voor de eiwittransitie is 2025 een sleuteljaar. Supermarkten streven ernaar dat de helft van alle verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is. Er zijn steeds meer signalen dat het niet gaat lukken, ook vanuit supermarkten zelf. Hoe komt dat?
Albert Heijn was in 2023 de eerste supermarkt die een doelstelling zette van 60% plantaardig in 2030. Het supermarktlandschap volgde dit voorbeeld al snel, ook met een tussendoel van 50/50 in 2025. De doelstellingen zijn gedreven door klimaatdoelstellingen en gezondheidsadviezen, maar ook door NGO’s zoals Wakker Dier die druk uitoefenen op de supermarkten.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij