Skip to content

Het valt nog niet mee om de consument meer plantaardig te laten kopen

Er zijn steeds meer signalen dat supermarkten hun doelen voor verkochte plantaardige eiwitten in 2025 niet gaan halen. Hoe komt dat?

Supermarkten doelen plantaardige eiwitten 2024 premium

Supermarkten streven ernaar dat de helft van alle verkochte eiwitten in 2025 van plantaardige oorsprong is. Foto: Herbert Wiggerman

Voor de eiwittransitie is 2025 een sleuteljaar. Supermarkten streven ernaar dat de helft van alle verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is. Er zijn steeds meer signalen dat het niet gaat lukken, ook vanuit supermarkten zelf. Hoe komt dat?

Albert Heijn was in 2023 de eerste supermarkt die een doelstelling zette van 60% plantaardig in 2030. Het supermarktlandschap volgde dit voorbeeld al snel, ook met een tussendoel van 50/50 in 2025. De doelstellingen zijn gedreven door klimaatdoelstellingen en gezondheidsadviezen, maar ook door NGO’s zoals Wakker Dier die druk uitoefenen op de supermarkten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur