Martine van Haperen van ProVeg vertelt over hoe een ISO-standaard de term 'plantaardig' een krachtige marketingclaim maakt. Foto: Canva
De International Standardisation Organisation (ISO) publiceert na jarenlang overleg een internationale etiketteringstandaard voor plantaardig voedsel. ProVeg nam deel aan de ontwikkeling ervan.
Nu de vraag naar plantaardig eten toeneemt, is duidelijkheid nodig over wat de term plantaardig op een voedselproduct betekent. De meeste producenten gebruiken de term âplantaardigâ of âplant-basedâ alleen op producten zonder dierlijke ingrediënten. Internationaal zijn er echter ook merken die âplantaardigâ gebruiken voor producten die grotendeels plantaardig zijn, maar ook dierlijke ingrediënten bevatten.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp