De plastic fles van Heinz tomatenketchup moet plaats gaan maken voor een papieren variant. - Foto: Canva/Erik McLean - Pexels
Voedingsbedrijf Kraft Heinz wil het eerste sausmerk ter wereld worden dat de plastic fles vervangt door een van papier.
De papieren fles wordt ontwikkeld samen met Pulpex, producent van verpakkingen. De fles is afbreekbaar en recyclebaar en gemaakt van 100% duurzame papierpulp, melden beide bedrijven. Kraft Heinz wil een prototype van de fles gaan testen met Heinz-tomatenketchup. Als de test slaagt, dan wil Kraft Heinz ook verpakkingen van papier gebruiken voor andere voedingsproducten.
De test past in het duurzaamheidsdoel van Kraft Heinz. In 2025 wil het voedingsbedrijf dat alle verpakkingen die het wereldwijd gebruikt, recyclebaar of herbruikbaar zijn, of dat de verpakkingen volledig composteerbaar zijn. De papieren ketchupfles helpt ook om de CO2-uitstoot te verminderen. In 2050 wil Kraft Heinz volledig klimaatneutraal zijn.
Patent op papieren fles
Pulpex heeft een patent op de papieren fles, zegt ceo Scott Winston. âDe afzetmarkt voor papieren verpakkingen is enorm groot. Het is van belang dat aansprekende voedingsbedrijven als Kraft Heinz deze innovatieve verpakking gaan gebruiken.â
Kraft Heinz is een van de grootste voedingsbedrijven ter wereld met een omzet van $â26 miljard (â¬Â 25 miljard). Pulpex ontwikkelt duurzame verpakkingen van papier en is een joint-venture van investeringsmaatschappij Pilot Lite Group en drankenproducent Diageo
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst