Skip to content

Lupine: hoe ga je van pionieren naar commercialiseren?

Het enthousiasme voor lupine groeit, maar de afzet loopt stroef. Lekker Lupine zet zich in voor de teelt en afzet. Ekoplaza helpt daarbij.

Lupineteelt Nederland premium

De lupine komt al mooi op begin april. Foto: Henk Riswick

Het enthousiasme voor lupine groeit: boeren hebben oren naar de teelt, de voedingsmiddelenindustrie is minder huiverig, maar het stokt. De afzet van de lupineboon loopt nog stroef, ondanks de mooie kwaliteiten van het gewas. Lekker Lupine zet zich als bedrijf in voor het vergroten van de teelt en afzet van lupine. Dat lukt, want biologische supermarkt Ekoplaza zet zich in om lupine aan de man te krijgen.

Het is niet de eerste keer dat Steven IJzerman op het biologisch-dynamische boerenbedrijf is van lupineteler André Jurrius. IJzerman is kwaliteitsmanager bij Udea, de inkooporganisatie achter Ekoplaza. De twee hebben nauw contact over de gewassen die Jurrius teelt en die Udea van hem afneemt. Een van die gewassen is lupine.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur