Tesco merkt dat consumenten niet op zoek zijn naar vlees- en zuivelvervangers, maar juist naar gerechten met groenten in de hoofdrol. Foto: ANP
In dit artikel
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de Britse supermarkt Tesco zijn eiwitdoelstellingen gaat halen. Dat concludeert het bedrijf zelf. Tesco wil de verkoop van plantaardige eiwitten laten stijgen met 300% in 2025.
Ook in het Verenigd Koninkrijk blijkt het lastiger om consumenten meer plantaardig te laten eten. De Britse supermarkt Tesco merkt dat consumenten niet op zoek zijn naar vlees- en zuivelvervangers, maar juist naar gerechten met groenten in de hoofdrol. Hoewel deze aanpak werkt, gaat het niet snel genoeg om de doelstellingen voor 2025 te halen. Daarnaast speelt ook mee dat de vraag naar plantaardige voedingsmiddelen al jaren afneemt, zegt de supermarkt.
Aandeel plantaardig 9%
Het aandeel plantaardige eiwitten in de verkoop is in 2024 9%. Dat is een daling vergeleken met voorgaande jaren, waarin de percentages in 2021 nog 12% was en in 2023 11%. Vlees en eieren winnen juist terrein. Bij zuivel is het beeld iets positiever. Daar lag het aandeel in 2021 nog op 5%, in 2024 is dat 7%.
Ook moeilijk bij Nederlandse supermarkten
Ook in Nederland zien supermarkten dat het lastig is om consumenten vaker plantaardig te laten kopen. Al ligt de gemiddelde afzet aan plantaardige eiwitten een stuk hoger in Nederland. Het aandeel verkochte plantaardige eiwitten steeg van 40,2% naar 41,6% in 2024. Albert Heijn gaf hetzelfde signaal: de doelen voor 2025 lijken vrijwel onhaalbaar. Ook Jumbo en Plus zeggen moeite te hebben omtrent het veranderen van het consumentengedrag.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag stond centraal op het Eiwit Congres 2025. Wat waren daarop de antwoorden? Blik terug met deze artikelen en video's.