Skip to content

Trendreport: wanneer kiest consument voor (meer) plantaardig?

Waarom blijft vlees zo dominant, ondanks de opkomst van flexitariërs? Dit artikel toont waar de eiwittransitie stokt, en waar nog kansen liggen.

Updated on:
Achtergrond
Retail
consument en plantaardig premium

De eiwittransitie verloopt langzaam, vooral door beperkte consumenten­acceptatie van vervangers van dierlijke producten. De vraag naar vleesvervangers en plantaardige dranken groeit minder en de vlees­consumptiecijfers blijven gelijk. Terwijl meer dan twee derde van de Nederlanders zichzelf flexitariër noemt en bewust minder vlees eet. De vraag wat de consument dan wel wil, opent de deur naar een complex doolhof van invloeden die consumptie van dierlijke eiwitten hooghoudt. Producenten laten kansen liggen, terwijl consumenten graag plantaardig en gezond eten.

Consumenten eten plantaardig voor variatie op tafel en omdat het lekker is, niet zozeer omdat het goed is voor het klimaat. 70% van de Nederlanders noemt zichzelf flexitariër en zegt minder vlees te eten, omdat het beter is voor het klimaat, maar uit onderzoek blijkt dat het kli­maat niet de daadwerkelijke motivatie is om meer plant­aardig eten. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat een kwart van de hoofdmaaltijden gegeten in Nederland vegetarisch is. "Flexitariërs vinden klimaat en dierenwelzijn belangrijk, maar eten plantaardig voor meer variatie op het bord, gezonder eten en een goede prijs en smaak", zegt Hans Dagevos, senior onderzoeker consumentengedrag bij Wageningen Economie Research (WEcR).

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen