In de Amerikaanse retail kampt Beyond Meat met twee belangrijke uitdagingen: de hogere prijzen en verminderde koopkracht bij de consument. - Foto: ANP
Ondanks een golf aan publiciteit en extra reclame rond Veganuary zijn de Britse verkopen van vegan- en vegetarische producten in de maand januari gedaald. Bij vleesalternatieven komt die daling vergeleken met een jaar geleden uit op 12,9% terwijl er aan alternatieve zuivel 2,6% minder werd verkocht.
Dat meldt landbouwschap AHDB in samenwerking met marktonderzoeker Kantar. Het aantal gezinnen dat vleesalternatieven kocht lag rond 1 miljoen lager dan in januari 2021. Bij zuivelvrij gaat dat om 280.000 gezinnen. Bij het begin van Veganuary wilde nog 7% van het winkelend publiek meedoen aan de vegetarische actiemaand maar halverwege de maand waren zeven op de tien gezinnen weer teruggekeerd naar hun normale eetpatroon.
Betaalbaarheid en smaak
Consumer Insight Manager Grace Randall bij AHDB: ââDe belangstelling voor vlees- en zuivelalternatieven is aan het verslappen. Het aantal Google-zoekopdrachten is nu nog maar de helft van 2019. Smaak maar ook betaalbaarheid blijven de belangrijkste problemen voor de consumenten, zeker omdat alternatieven over het algemeen duurder zijn dan de gangbare producten en ook meestal niet zo goed smaken.â Zij wijst er nog op dat âtoegewijdeâ vegetarische consumenten ook steeds meer zoeken naar eigen merken van de winkeliers en de merkproducten links laten liggen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij