Slagers besteden ook in hun winkels aandacht aan de Week van de Slager. Foto: Jan Willem Schouten
In dit artikel
De Week van de Slager wordt deze week voor de tiende keer gehouden. Ć¢ĀĀDe krapte op de arbeidsmarkt is groot. Daarom ligt de nadruk dit jaar vooral op online activiteitenĆ¢ĀĀ, legt Eva Westerhof namens de Koninklijke Nederlandse Slager (KNS) uit. Het organiseren van het evenement is volgens haar belangrijker dan ooit. Ć¢ĀĀHiermee laten we zien hoe leuk het vak is en welke mooie carriĆĀØrekansen er liggen.Ć¢ĀĀ
De slager is bij uitstek een vakman met oog voor kwaliteit en duurzaamheidDe vraag naar online boodschappen doen is groot, vervolgt ze. Ć¢ĀĀDaar kan de slager een slimme samenwerking in zoeken met bijvoorbeeld andere verswinkels. Door die verschuiving in het aanbod is de slager niet alleen aankooppunt voor de avondmaaltijd, maar voor verschillende eetmomenten.Ć¢ĀĀ Een andere kans voor de slager is dat consumenten steeds meer nadenken over hun voeding. Ć¢ĀĀZe kiezen bewust voor een bezoek aan de slagerij vanwege het ambacht, vlees met een verhaal en informatie over herkomst. De slager is bij uitstek een vakman met oog voor kwaliteit en duurzaamheid. Dat staat aan de basis van zijn product.Ć¢ĀĀ Ondanks dat de discussie over vleesconsumptie en -productie actueel is, ziet de KNS de consumptiecijfers niet veranderen. Ć¢ĀĀDie zijn al jaren gelijkĆ¢ĀĀ, vertelt Westerhof, die merkt dat veel slagers het aanbieden van vegetarische producten niet uit de weg gaan. Ć¢ĀĀVoor veel slagers is de overstap naar bijvoorbeeld vegetarische of hybride producten een logisch verlengde van het assortiment.Ć¢ĀĀ
Uitdagingen voor de slager zijn groot
[caption id="attachment_76832" align="alignright" width="300"]
Behoefte aan extra medewerkers is groot
De stijgende kosten hebben soms effect op het personeelsbeleid, aldus Westerhof. Ć¢ĀĀOndernemers moeten daardoor extra goed nadenken over hun uitgaven. Gaat een groot deel van je inkomsten naar je energierekening, of heb je ruimte voor het aannemen van een extra kracht?Ć¢ĀĀ De behoefte aan extra medewerkers is groot, benadrukt ze. Ć¢ĀĀHet is lastig om een complete indicatie te geven van het aantal medewerkers dat wordt gezocht. Maar uit een enquĆĀŖte die we recentelijk onder onze leden hebben gehouden, blijkt wel dat veel ondernemers behoefte hebben aan extra handjes. Daarbij gaat het vooral om verkoopadviseurs, maar ook om slagers, productiemedewerkers, culinaire medewerkers en in een aantal gevallen om leidinggevende functies.Ć¢ĀĀ [caption id="attachment_76833" align="alignright" width="207"]
Tijdens de Week van de Slager
Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben slagers een druk bestaan, benadrukt Westerhof. Ć¢ĀĀOm hen niet extra te belasten, leggen we dit jaar tijdens de Week van de Slager de nadruk op de online festiviteiten. Via de website festivalvandeslager.nl komen bezoekers op een 3D-festivalterrein terecht en kunnen ze naar verschillende events navigeren. Een leuk onderdeel van de nieuwe content is bijvoorbeeld de online masterclass die slager Erik de Wit en Meneer Wateetons geven over het uitbenen van een half varken.Ć¢ĀĀ Daarnaast besteden slagers ook in hun winkels aandacht aan de Week van de Slager. Ć¢ĀĀDat kan al op een heel laagdrempelige manier door gebruik te maken van het promotiepakket met vlaggetjes en prikkertjes. Veel ondernemers maken hier gebruik van. Daarnaast zijn er ook slagers die deze week in hun winkel leuke activiteiten organiseren, zoals een prijsvraag voor de naamgeving van een hybride worst bij branche-erkende meesterslager Arno de Best en een workshop rollade maken bij Traiteurslager Aarts.Ć¢ĀĀ De krapte op de arbeidsmarkt maakt het belang van het evenement misschien wel groter dan ooit. Ć¢ĀĀMet dit event brengen we de kunst van de slager onder de aandacht en worden de carriĆĀØrekansen getoond. In de branche is ruimte voor leerlingen, zowel in de richting van mbo als hbo, maar ook voor zij-instromers, jongeren op zoek naar een bijbaan en culinaire talenten.Ć¢ĀĀDe Week van de Slager is goed voor de brancheSlagerij Sanders Zuidpoort doet ieder jaar mee aan het evenement. Ć¢ĀĀWe pakken elke kans om het vak te promoten aanĆ¢ĀĀ, benadrukt Ariens. Ć¢ĀĀDe Week van de Slager is goed voor de branche. We hopen dat zoveel mogelijk slagers in Nederland deelnemen, zodat het evenement steeds bekender wordt voor consumenten.Ć¢ĀĀ Deelnemen hoeft volgens hem niet heel ingewikkeld te zijn. Ć¢ĀĀJe kan bijvoorbeeld leuke dagaanbiedingen maken.Ć¢ĀĀ Zelf pakt de ondernemer wel groots uit. Ć¢ĀĀNaast onze acties hadden we zaterdag een grote rodeostier voor de winkel staan.Ć¢ĀĀ Daarnaast brengt de slager ieder jaar een bezoek aan een basisschool. Ć¢ĀĀWe gaan samen met de kinderen hamburgers bakken en we leggen uit wat het slagersvak inhoudt en vertellen dat we eerlijke producten verkopen. De leerlingen reageren daar altijd heel enthousiast op.Ć¢ĀĀ
Slagerij hip maken
Zijn grote wens is om de slagerij hip te maken. Ć¢ĀĀIn Wijchen is er veel vergrijzing. We vinden het belangrijk om ook mensen tussen de twintig en de veertig jaar aan te spreken. Daarom besteden we bijvoorbeeld extra aandacht aan sociale media. Iedere dag proberen we een leuk bericht te plaatsen en fotoĆ¢ĀĀs van onze producten te delen. We merken dat er daardoor in de winkel extra vraag naar deze producten komt. Vroeger moest je in de krant staan om bekend te worden; nu is een foto op Instagram voldoende.Ć¢ĀĀMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collegaās, ervaren redacteurs Ć©n experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst