Skip to content

Albert Heijn lanceert hybride producten: dierlijk verrijkt met plantaardig

De introductie maakt deel uit van Albert Heijns bredere strategie om plantaardige eiwitten toegankelijker te maken.

Afbeelding

Albert Heijn lanceert 15 producten in de categorieën zuivel, vlees en vleeswaren verrijkt met plantaardige ingrediënten. Foto: AH

Albert Heijn lanceert 15 nieuwe producten met een combinatie van dierlijke en plantaardige ingrediënten. De supermarktketen wil met deze productlijn plantaardiger eten makkelijker en lekkerder maken.

De productlijn combineert dierlijke producten zoals koemelk en vlees met plantaardige ingrediënten zoals veldboneneiwit, suikerbietenvezels, knolselderij en boterbonen. Hierdoor hebben producten zoals hamburgers en zuiveldrinks de vertrouwde smaak van vlees en melk. Tegelijkertijd zorgen de plantaardige ingrediënten dat het product verbeterde voedingswaarde heeft en een lagere milieu-impact. De prijs van producten is gelijk aan of goedkoper dan de volledige dierlijke variant.

Verrijkte zuivel- en vleesproducten

De categorieën zuivel, vlees en vleeswaren kennen vanaf vandaag dus ook hybride producten. In het zuivelschap komen twee zuiveldrinks met een mix van melk en plantaardige eiwitten. In het vleesschap liggen 7 vleesproducten, zoals hamburgers, mager gehakt, braadworsten, soepballetjes en chipolataworstjes verrijkt met suikerbietenvezel. Albert Heijn lanceert daarnaast zes soorten vleeswaren, waaronder grillworst, gekookte worst, boterhamworst en gebraden gehakt met knolselderij en koolrabi. Daarnaast heeft de retailer cervelaat en salami verrijkt met boterbonen. 

Meer plantaardige eiwitten verkopen

De introductie maakt deel uit van Albert Heijns bredere strategie om plantaardige eiwitten toegankelijker te maken. “Het idee van combinatieproducten is nieuw en kan even wennen zijn”, zegt Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn. “Uit smaakonderzoek blijkt echter dat deze producten net zo lekker zijn als de reguliere varianten.” De supermarkt zet sterk in op de eiwittransitie en streeft ernaar dat in 2030 minstens 60% van de verkochte eiwitten plantaardig is. Eind 2024 lag dit aandeel nog op 44,2%.

Opkomst hybride producten in de supermarkt

De openlijke promotie door de Albert Heijn van vlees- en zuivelproducten verrijkt met plantaardige ingrediënten is een nieuwe ontwikkeling. Verschillende supermarkten zijn meer hybride producten gaan voeren, maar verhogen de plantaardige verrijking geleidelijk. De verwachting is dat een hybride product dat de vertrouwde smaak, textuur en prijs behoudt op meer consumentenacceptatie kan rekenen.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag stond centraal op het Eiwit Congres 2025. Wat waren daarop de antwoorden? Blik terug met deze artikelen en video's.

Snel delen