Foto: ANP
Consumenten kochten in het derde kwartaal minder Beyond Meat-producten, nadat ze tijdens de coronalockdown eerder dit jaar hun vriezers ermee vol legden.
Dat resulteerde in financiĆ«le resultaten die lager waren dan dat de producent van vleesvervangers verwachtte. āOnze financiĆ«le resultaten weerspiegelen een kwartaal waarin we voor het eerst sinds het begin van de pandemie de volledige last en onvoorspelbaarheid van COVID-19 op onze netto-omzet (…) hebben ervarenā, aldus CEO Ethan Brown.
De netto-omzet steeg met 2,7% tot $ā94,4 miljoen (ā¬Ā 79,8 miljoen). Financieel analisten gingen uit van een groei van zoān 48%, aldus de Financial Times.
Meer verkoop in retailkanalen
De groei kwam voornamelijk door meer verkoop in de retailkanalen die een daling in de foodservicekanalen, als gevolg van coronamaatregelen, compenseerde. De retailverkopen stegen met 41% in de Verenigde Staten en 27% in de rest van de wereld. De verkopen in de retailkanalen werd echter negatief beĆÆnvloed door het begin van de coronapandemie, toen consumenten Beyond Meat producten hamsterden en hun vriezers vol legden. Die voorraad zijn consumenten nu aan het opmaken. In het tweede kwartaal was nog sprake van een retailgroei van 200% in de Verenigde Staten en 170% in de rest van de wereld. Het nettoresultaat bedroeg omgerekend -ā¬Ā 16,3 miljoen en de ebitda (resultaat voor rente, belastingen en afschrijvingen) -ā¬Ā 3,6 miljoen.
Eigen vegaburger McDonaldās
De aandelen van Beyond Meat, dat sinds mei dit jaar beursgenoteerd is, daalden op de dag van de bekendmaking fors. Ook de aankondiging van McDonaldās had hier mee te maken. De fastfoodketen maakte bekend met een eigen vegetarische McPlant burger te komen. Volgens sommigen betekent dit het einde voor de overeenkomst tussen Beyond Meat en McDonaldās, maar volgens Ethan Brown, CEO van Beyond Meat, is dat āenorm overdrevenā en gaat de samenwerking gewoon door.
Wereldwijde groeistrategie
Beyond Meat zegt zich ondanks de tegenslagen door het coronavirus te houden aan de wereldwijde groeistrategie. Het opende onlangs de eerste Europese productiefaciliteit in Zoeterwoude, die eigendom is van Zandbergen. Daarnaast bouwt het nog een een eigen fabriek in Enschede, van waar vegaproducten voor Europa, Midden-Oosten en Afrika geproduceerd gaan worden.