Skip to content

Hybride vleesproducten slaan aan bij Lidl België

Belgische supermarkten introduceren de laatste maanden steeds meer hybride vleesproducten en volgen daarmee de trend in Nederland.

Hybride-vleesassortiment van Lidl België. Foto: Lidl BE

Hybride-vleesassortiment van Lidl België. Foto: Lidl BE

De hybride vleesproducten lijken aan te slaan bij Lidl België: 25% verkochte burgers is een hybride variant, dierlijk vlees in combinatie met plantaardige ingrediënten. De supermarkt gaat nu kijken hoe deze het assortiment kan uitbreiden.

Sinds juni verkoopt Lidl België hybride vleesproducten: burgers en gehaktmix. In twee maanden tijd lijkt het product al aan te slaan bij consumenten, laat de supermarkt weten. Zo is 25% van alle verkochte burgers hybride en bij het gehakt is dat zelfs 33%. Een reden waarom de hybride producten aanslaan, kan de aantrekkelijke prijs zijn. Het hybride rundergehakt kost €11,23 per kilo, een kilo puur rundergehakt kost €13,98.

Lidl Nederland introduceerde vorig jaar als een van de eerste supermarkten een hybride gehaktmix. De keten geeft over de verkoopcijfers niks prijs, maar persvoorlichter Iris Zwaneveld-Renner ‘valt de gehaktmix ook in Nederland goed in de smaak’.

Uitbreiding assortiment hybride producten

Dat de producten aanslaan, is voor Lidl BE een reden om het assortiment verder uit te breiden met een hybride kaashamburger. De supermarkt heeft eerder deze maand al een actie van een week gedraaid met dit product. Nu is besloten om deze proef langer te laten lopen en dan te evalueren of het product toegevoegd wordt aan het standaard hybride assortiment.

Ines Verschaeve, verantwoordelijke duurzaam inkoopbeleid Lidl België & Luxemburg: “Consumenten zijn nog steeds vrij om te kiezen, maar kunnen dankzij een steeds groter aanbod van plantaardige eiwitten, volkorenproducten en groenten en fruit gemakkelijker duurzamere keuzes maken. Dit hybride-vleesassortiment is daar een concreet en mooi voorbeeld van.”

België volgt hybride-trend uit Nederland

Belgische supermarkten introduceren de laatste maanden steeds meer hybride vleesproducten. Albert Heijn BE en Aldi introduceerden de eerste hybride producten in augustus 2025. Daarmee volgen de supermarkten de trend die Nederlandse supermarkten vorig jaar al inzetten.

De producten over de grens zijn vergelijkbaar met de Nederlandse: verhoudingen van dierlijk-plantaardig van 60-40 of 70-30. Daarnaast lijken de Belgische supermarkten ook allemaal op dezelfde strategie voor hybride in te zetten: de producten naast de vergelijkbare pure vleesproducten in het schap leggen en de hybride variant goedkoper maken.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur