Skip to content

Jessie van Hattum over plantaardige voedselketen: ‘Toon lef en zoek nieuwe commerciële kansen’

In de eiwittransitie staan bedrijven voor een grote uitdaging: hoe bereik je de grote massa? Jessie van Hattum van de Green Protein Alliance (GPA) en Eiweet Monitor adviseert om niet uitsluitend het ecologische aspect van de producten te benadrukken.

Updated on:
Interview
Retail
Afbeelding premium

Jessie van Hattum. Foto: Ton Kastermans Fotografie/Danielle van Coevorden

In de eiwittransitie staan bedrijven voor een grote uitdaging: hoe bereik je de grote massa? Jessie van Hattum van de Green Protein Alliance (GPA) en Eiweet Monitor adviseert om niet uitsluitend het ecologische aspect van de producten te benadrukken. “Zet in op de commerciële kant. Hoe maak je je product verleidelijker? Welke doelgroepen spreek je aan? En richt je niet alleen op vleesvervangers. Deze vormen niet de heilige graal van de transitie.”

Jessie van Hattum is gespecialiseerd in duurzame gedragsverandering. Ze werkt bij de Green Protein Alliance (GPA), een vereniging die voedselgerelateerde bedrijven ondersteunt in het versnellen van de eiwittransitie. Daarnaast staat zij samen met Freya Hiemstra van Proveg Nederland aan de basis van de Eiweet Monitor. De Eiweet is een methodiek die ze heeft ontwikkeld zodat alle supermarkten kunnen berekenen hoeveel plantaardige versus dierlijke eiwitten ze verkopen. Onlangs heeft Van Hattum een vermelding gekregen in de Food100.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur