Skip to content

Tesco gaat te ver met klimaatclaims veganburgers

De Britse supermarkt Tesco heeft in reclames voor veganburgers ten onrechte beweerd dat die over de hele linie beter zijn voor de planeet dan vleesalternatieven.

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: ANP premium

Foto: ANP

De Britse supermarkt Tesco heeft in reclames voor veganburgers ten onrechte beweerd dat die over de hele linie beter zijn voor de planeet dan vleesalternatieven. “De claims over de positieve gevolgen voor de planeet zijn niet onderbouwd en zijn waarschijnlijk misleidend”, aldus de Advertising Standard Agency (ASA), de Britse reclamewaakhond.

ASA erkent dat overstappen op een meer plantaardig dieet een manier is waarop consumenten hun klimaatafdruk kunnen verminderen. Advertenties waarin dat gesteld wordt en waarin geen claims worden gedaan over een specifiek product zijn te aanvaarden, stelt de waakhond. “Maar sommige plantaardige producten kunnen een combinatie van ingrediënten bevatten die onderworpen kunnen zijn aan ingewikkelde productieprocessen. Die producten kunnen theoretisch resulteren in een vergelijkbare of grotere negatieve klimaatimpact dan basis plantaardige ingrediënten of een vleesproduct.” Volgens de reclamecode moeten klimaatclaims over producten gebaseerd zijn op de volle levenscyclus. Als dat niet het geval is, zijn de claims in strijd met de code tenzij de advertentie dat duidelijk vermeldt.

Nadruk op prijsverlaging

De reclame-autoriteit reageerde daarmee op 171 klachten over een reeks advertenties en spotjes waarin een vrouw een plantaardige burger eet. “We hebben de prijzen van onze Plant Chef Products verlaagd omdat een kleine ‘swap’ goed is voor je portemonnee en zelfs nog beter voor de planeet”, stelt Tesco. Op de website schrijft het bedrijf: ‘als we allemaal slechts 1 van de 5 beefburgers voor een plantaardige vervangen, dan zou dat net zoveel CO2-emissie schelen als 43 miljard kilometer in een auto’.
Tesco mag geen milieuclaims over hun producten maken, tenzij ze voldoende bewijs heeft om de claims te staven
Het winkelbedrijf benadrukt in zijn verweer dat het vooral de nadruk heeft gelegd op die prijsverlaging ‘omdat dat één van de belangrijkste barrières is om meer plantaardige voeding te kopen’. De informatie over het klimaat was niet als absolute claim bedoeld ‘omdat ze niet claimen dat de producten volledig duurzaam of goed voor de planeet zijn’. De ASA vindt echter dat dat die claims misleidend kunnen zijn en heeft de klachten dan ook toegewezen. Tesco mag dan in het vervolg dan ook geen milieuclaims over hun producten maken, tenzij ze voldoende bewijs heeft om de claims te staven.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur