In dit artikel
Plantaardige voedingsmiddelen spreken maar een klein gedeelte van de Nederlandse consument aan. Een groter gedeelte van de Nederlanders ziet het belang van de eiwittransitie, maar gedraagt zich daar nog niet naar. Hoe kan de eiwittransitie de massa raken? Een stille eiwittransitie kan de oplossing zijn.
Steeds meer Nederlanders zien zichzelf als flexitariër. Uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor van het CBS, RIVM en Voedingscentrum blijkt dat 22% van de Nederlanders minstens drie dagen in de week een hoofdmaaltijd zonder vlees of vis eet. 43% eet een of twee dagen vegetarisch. Toch neemt de vleesconsumptie in Nederland niet af. Een beperkte groep Nederlanders staat open voor een volledig plantaardig consumptiepatroon. Dan rijst de vraag: moet er niet op een andere manier gekeken worden naar hoe de eiwitverhouding verschoven kan worden naar meer plantaardig? Een ‘stille eiwittransitie’ zou hierin een oplossing kunnen bieden.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij