Skip to content

Dit is de Top 10 Eiwit Uitblinkers 2025

Wie durft zich te laten zien en gelden in de eiwittransitie? Dit zijn de hoofdrolspelers van dit jaar: de Top 10 Eiwit Uitblinkers 2025.

Eiwit Uitblinkers 2025: de top 10 hoofdrolspelers in de eiwittransitie van dit jaar. Foto: Jan Willem Schouten

Eiwit Uitblinkers 2025: de top 10 hoofdrolspelers in de eiwittransitie van dit jaar. Foto: Jan Willem Schouten

Wie durft zich te laten zien en gelden in de eiwittransitie? 2025 is het jaar van verdere ontwikkeling in hybride, maar ook van samenwerking. Eiwit Trends maakt voor de derde keer de balans op met de Eiwit Uitblinkers 2025. Dit zijn de hoofdrolspelers in de eiwittransitie van dit jaar.

1. The Vegetarian Butcher Collective

Samen sterker: slager en tofu bundelen krachten

Willem van Weede en Rutger Roozendaal kondigen de samenwerking aan. Foto: The Vegetarian Butcher Collective
Willem van Weede en Rutger Roozendaal kondigen de samenwerking aan. Foto: The Vegetarian Butcher Collective

In jaar ƩƩn van het bestaan al de Eiwit Uitblinker worden? Dan doe je iets goed! Natuurlijk is het geen onbekende. Dit jaar nam Vivera het merk De Vegetarische Slager over van Unilever. Daarmee ontstaat een machtsblok in de vleesvervangersector van ongekende grootte.

Zelf zeggen de bedrijven blij te zijn met de krachtenbundeling. Eiwit Trends ziet waarom: de merken kunnen elkaar goed aanvullen. De Vegetarische Slager heeft als vleesvervangermerk een ongekend sterk merk. Grappig, lekker en een naam die al lang meegaat. Dit merk heeft dit jaar ook aan zichtbaarheid gewerkt met campagnes als Chef Gehackt met DJ Paul Elstak en Veggie Whopper actie met Burger King Vivera heeft steviger ingezet op de foodservice Ʃn is de laatste jaren juist bezig met het verbreden van de horizon: de volgende generatie vleesvervangers. In 2025 kwam Vivera met het Tofufusion-concept en speelt daarmee slim in op twee trends: onbewerkte eiwitbronnen en Aziatische smaken. Beide merken werken dus aan innovatie, bereik en zijn als A-merk dƩ namen in de categorie.

Dit jaar is The Vegetarian Butcher Collective dƩ Eiwit Uitblinker omdat het collectief het toonbeeld is van het feit dat je samen sterker staat.

2. Jumbo Supermarkt

Jumbo legt verantwoordelijkheid in het schap

Vega en vegan in een Jumbo-supermarkt. Foto: Roel Dijkstra
Vega en vegan in een Jumbo-supermarkt. Foto: Roel Dijkstra

Supermarkten hebben veel macht als het gaat om voedingskeuzes. Hoe leg je iets in het schap? Leg je het er überhaupt in? Er zijn veel vragen, maar aan het einde van de dag blijft een supermarkt een commercieel bedrijf. Jumbo probeert deze twee factoren met elkaar te verenigen. Vorig jaar was dat de stop met prijsacties op vers vlees. Dit jaar is de uitrol van hybride vlees flink uitgebreid. Ook daar neemt de supermarkt initiatief: de keten kiest ervoor om producten een-op-een te vervangen.

Verder steekt Jumbo de nek uit voor Nederlandse peulvruchten met de sojayoghurt van De Nieuwe Melkboer en de edamameboontjes van Dutch Edamame. De supermarkt laat hiermee zien dat het vooruit wil in de eiwittransitie Ʃn de verantwoordelijkheid daarin pakt.

3. Farm Dairy

Room ontmoet boon bij Farm Dairy

Farm Dairy introduceerde hybride zuivel op de Nederlandse markt. Foto: Farm Dairy
Farm Dairy introduceerde hybride zuivel op de Nederlandse markt. Foto: Farm Dairy

Een van de grootste primeurs van dit jaar kwam uit de stal van private-labelzuivelproducent Farm Dairy. Met de introductie van hybride zuivelproducten is een nieuwe en onderbelichte categorie aangeboord.

Farm Dairy heeft de afgelopen jaren meer stappen gezet om een bijdrage te leveren aan de eiwittransitie, zoals de bouw van een productielijn voor plantaardige zuivel. Bij Farm Dairy gaat het om productie van serieuze omvang. De vraag kan nog flink stijgen zonder dat de productiecapaciteit te krap wordt, maar de durf om deze stappen nu al te zetten, ondanks de moeizamere markt, waardeert de redactie van Eiwit Trends.

4. Invest-NL

Invest-NL versnelt de eiwittransitie

InvestNL versnelt de eiwittransitie door investeren. Foto: InvestNL
InvestNL versnelt de eiwittransitie door investeren. Foto: InvestNL

Impact maken gebeurt niet alleen maar door nieuwe producten en ideeĆ«n in de markt te zetten. Er zijn ook ondersteunde partijen nodig om dit voor elkaar te krijgen. Dit jaar heeft Invest-NL veel stappen gezet om de eiwittransitie te versnellen. In samenwerking met partners ontwikkelde Invest-NL het Novel Food Investor Framework. Daarmee kunnen investeerders en ondernemers risico’s beter inschatten van regelgeving in voeding. Er is geĆÆnvesteerd in The Protein Brewery, Revyve en Vivici. Dit zijn bedrijven die veel impact kunnen maken, maar ook nog een lange weg te gaan hebben.

Verder ondersteunde het fonds via het programma Fastlane jonge agrifood-bedrijven met coaching en toegang tot netwerken en investeerders. Daardoor kunnen start-ups sneller groeien en commerciƫle schaalkracht bereiken. Dat is een cruciale rol nu investeringen opdrogen.

5. Plukon Food Group

Plukon spreidt vleugels in plantaardig

Plukon investeert in complimentaire eiwitten. Foto: ANP
Plukon investeert in complimentaire eiwitten. Foto: ANP

Het is niet het meest zichtbare bedrijf van Nederland. Dat is private-labelleveranciers eigen, maar dit jaar toonde Plukon zich ook op het eiwittransitietoneel. De partij heeft een grote invloed: het levert veel kant-en-klaarproducten aan supermarkten. Je zou het niet zeggen, maar deze pluimveevleesproducent levert daarmee ook veel plantaardig.

Dit jaar maakte het bedrijf bekend meer te investeren in mycoproteĆÆnen als complementaire eiwitbron naast kip. Bedragen worden niet genoemd, maar het bedrijf heeft al langer een samenwerking met mycoproteĆÆneproducent Enough. Daarnaast nam Plukon het bedrijf Vegan Insiders over en vergroot daarmee de expertise op het gebied van vega(n) productontwikkeling. Het zijn sterke stappen om meer te bieden dan dierlijke eiwitten.

6. Van Loon Group

Hybride loont bij Van Loon

Van Loon Group ontwikkelde de hybride gehaktmix van Lidl. Foto: Herbert Wiggerman
Van Loon Group ontwikkelde de hybride gehaktmix van Lidl. Foto: Herbert Wiggerman

Van Loon Group is ook een traditionele vleespartij die zich laat zien op het gebied van de eiwittransitie. Vorig jaar was de grote doorbraak van hybride vlees, maar het bedrijf zet sterk in op deze ontwikkeling.

Het is open over waarom het hiervoor kiest: hybride draagt bij aan de doelstellingen van Van Loon, maar ook die van zijn klanten. In een jaar tijd is 3% van de totale omzet afkomstig uit hybride producten. Dat klinkt misschien weinig, maar er gaan serieuze bedragen rond in deze sector. De ambitie is nog groter: in 2027 moet dit 7,5% zijn.

Van Loon is meer een achtergrondspeler, maar wel eentje die een transitie naar minder vlees mogelijk maakt. Wij belonen de inspanningen van Van Loon opnieuw in de Eiwit Uitblinkers Top 10.

7. NIZO food research

NIZO fermenteert aan de toekomst

Bij het NIZO-complex wordt een nieuwe fabriek gebouwd. Foto: NIZO
Bij het NIZO-complex wordt een nieuwe fabriek gebouwd. Foto: NIZO

Deze waardering is niet alleen voor NIZO. Het onderzoekscentrum doet bijzonder veel onderzoek naar smaak, productontwikkeling en productiemethodes en faciliteert de eiwittransitie op veel verschillende manieren. Dat doen ze al een lange tijd. Dit jaar komt daar de toevoeging van de Biotechnology Fermentation Factory (BFF) bij, die NIZO ondersteunt. Met deze fabriek wordt het makkelijker om op te schalen met fermentatietechnologieƫn. Dit is een belangrijke technologie, maar ook eentje die veel kapitaal vereist. BFF en NIZO maken het mogelijk om de technologie versneld toe te passen en hopelijk daarmee in de toekomst veel impact te maken.

8. Eiwitboeren van Nederland

Eiwitboeren oogsten volharding en vooruitgang

De Eiwitboeren van Nederland tilt de teelt van peulvruchten jaarlijks naar een nieuw niveau. Foto: Fotomx
De Eiwitboeren van Nederland tilt de teelt van peulvruchten jaarlijks naar een nieuw niveau. Foto: Fotomx

De Eiwitboeren van Nederland verdienen ieder jaar een plek in de lijst. Want ieder jaar zetten ze zich weer in voor hetzelfde, belangrijke doel: meer peulvruchten van Nederlandse bodem. Het lijkt een onmogelijk doel, want alles lijkt tegen te werken: goedkope concurrentie vanuit het buitenland, de beperkte kennis van de eiwitteelt en de vraag: waarom zou je Nederlandse bonen gebruiken?

Toch blijft deze producentenorganisatie zich inzetten om de afzet van Nederlandse peulvruchten te laten groeien. Met resultaat: er wordt steeds meer verkocht. Dit jaar heeft PO Eiwitboeren een van de pijlers van de Bean Deal voortgezet. Dezelfde missie, maar dan verder doorpakken is het plan. Wij zijn benieuwd.

9. Royal Smilde

Smilde bakt aan de hybride toekomst

Joline Broers (links) en Nynke Hopmans (rechts) werken aan hybride bake-off snacks bij Royal Smilde Bakery. Foto: Royal Smilde
Joline Broers (links) en Nynke Hopmans (rechts) werken aan hybride bake-off snacks bij Royal Smilde Bakery. Foto: Royal Smilde

DĆ© trend is hybride, ook in 2025. Er wordt vooral veel gesproken over hybride vlees en steeds meer over hybride zuivel. Maar een categorie waar misschien sneller impact gemaakt kan worden, is ā€˜indulgence’, producten voor verwenmomenten. Royal Smilde heeft zich daar dit jaar flink voor ingezet.

In 2020 kreeg het de eerste aanvraag voor een hybride snack en nu is 10% van de bake-offsnacks hybride. Dat kan nog meer worden, stelt Royal Smilde zelf, met name als de supermarkten niet langer terughoudend zijn. Eiwit Trends voorziet dat hier nog een verschuiving in zal komen, want hybride komt op alle vlakken terug. Snacks zijn een categorie waar de boodschap van ā€˜net zo lekker, maar wel wat gezonder’ goed zou kunnen landen, mits de communicatie op orde is. Royal Smilde wil hier een rol in spelen en dat waarderen we.

10. Alpro

Alpro maakt plantaardig gezonder zichtbaar

Alpro lanceerde de campagne met 5 essentiƫle nutrienten. Foto: Alpro
Alpro lanceerde de campagne met 5 essentiƫle nutrienten. Foto: Alpro

In de eiwittransitie wordt veel gesproken over het feit dat plantaardig eten gezonder is voor de mens. Dat weten wij, maar hoe krijg je dat aan het verstand bij de consument? Alpro heeft dit jaar getracht om de boodschap binnen te laten komen. De plantaardige yoghurts van Alpro zijn allemaal verrijkt, in hoeverre ze dat nog niet waren. Dat moet het hardnekkige idee weerleggen dat plantaardige zuivel niet gezond zou zijn. Door prominent op de verpakking te zeggen dat de yoghurts vijf essentiƫle voedingsstoffen bevatten, zet Alpro een stap in de beeldvorming van consumenten. De producent zet groots in op deze campagne, om het meer te maken dan alleen een beeldmerk op een verpakking.

Eiwit Congres 2026: Smaakt naar meer! Van eerste hap naar blijvende verandering in de eiwittransitie. Ontdek wat herhaalaankopen in de weg staat Ć©n hoe smaak kan overtuigen. Bekijk welke sprekers op het programma staan en profiteer van €50,- vroegboekkorting op je ticket voor het congres op 5 maart 2026 in Wageningen

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur