De eerste vestiging van de snelgroeiende biologische saladebar SLA werd in 2013 geopend aan de eerste vestiging aan de Ceintuurbaan in Amsterdam. - Foto: ANP
In dit artikel
Het snelgroeiende fast casual concept SLA wordt een coöperatie en wil daarmee kapitaal ophalen voor snelle(re) groei. Consumenten kunnen voor minimaal â¬Â 250 mede-eigenaar worden van de biologische saladebar. In 72 uur werd al meer dan â¬Â 1 miljoen aan aandelen gereserveerd.
Biologische saladebar SLA ontstaan in 2013
De biologische saladebar SLA is volgens hem in 2013 ontstaan vanuit de intrinsieke motivatie om het mensen gemakkelijker te maken om gezond te eten. âHet bedrijf is opgericht door Nina Pierson en Jop de Graafâ, vertelt Bruning. âNina heeft aan den lijve ondervonden hoe belangrijk het is om goed te eten. Haar vader werd ongeneeslijk ziek en had volgens de medici nog een jaar te leven. Hij paste zijn dieet en levensstijl aan en leefde nog elf jaar. Tijdens een reis naar New York maakte het stel kennis met het fenomeen âsaladbarâ. Vrij snel daarna openden ze hun eerste vestiging aan de Ceintuurbaan in Amsterdam. Die was vanaf dag één een succes.âGrootste plant-focused keten
Inmiddels is SLA met dertien vestigingen de grootste plant-focused keten van Nederland. Dat blijkt een groot succes. Het bedrijf verdubbelde afgelopen twee jaar naar een omzet van â¬Â 6 miljoen. Dit is volgens de directeur hét moment om te versnellen. âTijdens de start in 2013 was plantaardig eten een niche, maar inmiddels is vrijwel iedereen ervan doordrongen dat er iets moet gebeuren. Het huidige voedselsysteem brengt te veel negatieve neveneffecten met zich mee en beïnvloedt de gezondheid van ons als mens en onze planeet. Dat moet veranderen. Vanuit SLA willen wij bijdragen aan het versnellen van de onvermijdelijke transitie naar plant-focused eten. We willen mensen laten zien dat maaltijden zonder vlees, maar vol heerlijke verse groenten, ontzettend lekker en helemaal niet ingewikkeld is. Wij willen van gezond maar ook vooral goed eten de nieuwe norm maken.âZes nieuwe vestigingen per jaar
[caption id="attachment_69399" align="alignright" width="440"] Het team van SLA. - Foto: SLA[/caption] Voor januari volgend jaar verwacht Bruning nog twee vestigingen te openen en vervolgens met zes vestigingen per jaar uit te breiden. âWe zijn nu nog gecentreerd rondom de Randstad, maar we willen toe naar een landelijke dekking en zo onze impact vergroten. Zodoende zijn we op zoek naar nieuwe franchisepartners.â Andere doelstellingen zijn het optimaliseren van de centrale keuken en het versterken van het team. Bruning is blij dat er inmiddels in ons land meerdere saladbar-concepten zijn gestart. âSamen versterken we elkaar.â Wel benadrukt hij dat het concept van SLA uniek is. âWij koken dagelijks vers in onze centrale keuken met vrijwel uitsluitend biologische ingrediënten. We kopen zoveel mogelijk lokaal in via de groothandel en houden daarbij de herkomst nauwlettend in de gaten.â Het starten van een coöperatie was een heel bewuste keuze. âDe onvermijdelijke transitie naar plant-focused eten maken we met elkaar. Daarom willen we consumenten die deze missie delen, mede-eigenaar maken. We zijn ontzettend blij dat zoveel mensen in ons geloven. One salad at a time. Alles voor een kleine impact op de wereld en een grote impact op jezelf.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst