Het is al langer de wens van partijen zoals HAK om peulvruchten op een andere plek in de supermarkt te krijgen. Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Jumbo, Wageningen University & Research (WUR), Intersnack, De Vegetarische Slager, Alpro en HAK gaan samen onderzoek doen naar hoe ze consumenten kunnen stimuleren om vaker te kiezen voor plantaardig. De samenwerking omvat het testen van verschillende schappositities en opvallende signings.
Jumbo heeft al vaker proeven gedaan om plantaardig te stimuleren. Zo deed de supermarkt eerder al een test door vleesvervangers in het vleesschap te leggen. De aanpak van de projectgroep is ditmaal groter, omdat nu ook noten en peulvruchten worden meegenomen. Onder de naam Shifting Shelves gaan de partijen onderzoeken hoe consumenten vaker voor plantaardige eiwitten kunnen kiezen. Het project duurt twee jaar.
Jumbo’s eiwitdoelen
Jumbo doet mee aan het project, omdat de supermarktketen merkt dat het moeilijk is om consumentengedrag te veranderen. Uit de nieuwste Eiweet Monitor blijkt dat Jumbo in 2024 een verhouding had in de verkoop van 44,3% plantaardige en 55,7% dierlijke eiwitten. Dat moet in 2030 verschoven zijn naar 60%, maar dat gaat langzaam met de huidige interventies. Met wetenschappelijk onderzoek in samenwerking met de commerciële partijen, hoopt de supermarkt nieuwe inzichten op te doen.
Peulen en noten als eiwitbron
Het was al langer de wens van partijen zoals HAK om peulvruchten op een andere plek in de supermarkt te krijgen. Het conservenbedrijf wil al lange tijd op het versplein komen. Nicole Freid, CEO van HAK: “Geef peulvruchten de plek die ze verdienen en die aansluit bij onze gezamenlijke strategie: mensen helpen meer plantaardig, gevarieerd en betaalbaar te eten.”
Noten worden op dit moment ook door veel consumenten nog niet gezien als een bron van eiwitten. Met Shifting Shelves kan verkend worden hoe dit gecommuniceerd kan worden. Mirella Borra, International Category Manager Retail Brands bij Intersnack (producent van hartige snacks, waaronder noten): “Voor Intersnack is dit een unieke mogelijkheid om samen te leren hoe we kunnen stimuleren noten vaker te gebruiken als gezonde en voedzame bron van plantaardige eiwitten.”
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag stond centraal op het Eiwit Congres 2025. Wat waren daarop de antwoorden? Blik terug met deze artikelen en video's.