Oatly verbetert het resultaat in het tweede kwartaal van 2025. Foto: Misset
In dit artikel
Oatly heeft in het tweede kwartaal van 2025 de brutomarge zien stijgen. Dankzij kostenbesparingen en efficiëntere operaties in Europa wist het haverdrankbedrijf het verlies fors terug te dringen.
In Europa is Oatly bezig met het uitrollen van een nieuw ‘playbook’, waarbij de producent inzet op groei. De strategie: het vergroten van de relevantie, het wegnemen van barrières om het te kopen en het uitbreiden van de toegankelijkheid in de afzetkanalen. In Duitsland leidt deze strategie tot een toename van retailverkopen van 14% vergeleken met vorig jaar. Oatly zet ook flink in op foodservice om consumenten met smaak te overtuigen.
Inspelen op matcha-hype
Een voorbeeld: Oatly signaleert dat matcha een populair is bij cafés. Het maken van een matcha-latte vergt best wat. Het bedrijf ontwikkelt een kant-en-klare matcha, waarmee consumenten thuis dezelfde ervaring kunnen hebben. De matcha-haverdrank is verkrijgbaar in het Verenigd Koninkrijk, maar er staat een verdere uitbreiding in Europa op de rol.
Meer omzet voor Oatly
De omzet kwam uit op €191,7 miljoen, een stijging van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De regio Europe & International was de groeimotor met een plus van 12%, terwijl Noord-Amerika en China juist krompen. Het aangepaste Ebitda-verlies daalde van €10,1 miljoen naar €3,3 miljoen. Oatly kondigde daarnaast een strategische herziening aan van de activiteiten in China, waaronder een mogelijke afsplitsing.