Bakker Edwin Klaasen steekt zijn gevulde koeken uit de bakplaat. Toen door corona de inkomsten wegvielen van het bakkersbedrijf - dat brood levert aan de horeca - gooide hij het over een andere boeg. - Foto: Herbert Wiggerman
In dit artikel
- Bakker Klaasen: geen afzet meer voor brood, dan maar gevulde koeken
- Horecaleveranciers van overschot af helpen
- Klaasen lanceerde Online Foodmarket
- Gevulde koeken bakken in plaats van brood
- Evenementencateraar De Timp: drive-in snackbar en voedselkisten
- Voedselkisten met streekproducten
- Kisten met persoonlijke boodschap of logo
Sinds het uitbreken van de pandemie hebben veel bedrijven uit de foodsector een stevige tik gekregen. Twee food-ondernemers vertellen hoe ze zich door de coronatijd heen slaan.
Volgens een enquête van de brancheorganisatie voor foodbedrijven verdampten soms de omzetten met meer dan twee derde vanwege de coronacrisis. De voedingsmiddelensector is een van de steunpilaren van de economie. Ondanks de tegenslagen bedachten ondernemers creatieve manieren om er nog wat van te maken. Er ontstonden spontane ideeën en nieuwe samenwerkingen.
Bakker Klaasen: geen afzet meer voor brood, dan maar gevulde koeken
Edwin Klaasen is 14 jaar als hij aan de slag gaat als zaterdaghulp bij Echte Bakker Zweers in Brummen. Vanaf dat moment weet hij: āik wil bakker wordenā. Hij is nu 47 en founder van Bakkerij Desemenzo in Waalwijk. In drie bakkerijen in het land wordt brood gemaakt, dat via de groothandel wordt geleverd aan de horeca. Maar toen kwam corona.
Terug van skivakantie in ItaliĆ« werden Klaasen en zijn vriendin ziek, een milde vorm. Het was begin maart en twee weken later ā hij mocht weer werken ā toen het land in een intelligente lockdown ging en de horecagelegenheden dicht moesten. āAlles stond op zān kop. Dan ga je een risico-analyse maken en ik kon al mijn broden weggooien.ā
Horecaleveranciers van overschot af helpen
Hij kwam terecht bij www.etenover.nl, een initiatief van onder andere Food Inspiration. Het was een succesvol platform, dat horecaleveranciers hielp om van hun overschot af te komen. Klaasen: āBij afhaalpunten, zoals delicatessenwinkels, konden consumenten de broden afhalen. Dat ze dit faciliteerden voor ons, dat was wel de 100% winst van deze tijd, dan ben je echt partner in business.ā
Hij was strijdlustig. āIk ga niet stil zitten terwijl ik word geschoren.ā Hij ruilde zān Volvo in voor een oud busje. āHet waren bizarre tijdenā, blikt hij terug. āIk was niet meer met groeimarges bezig, maar met het beperken van de kosten.ā
Klaasen lanceerde Online Foodmarket
Toen de horeca weer open mocht, nam hij het platform over en lanceerde hij Online Foodmarket, gestoeld op hetzelfde principe. De site wordt gerund door zijn 15-jarige zoon Roel. āDat wilde hij zelfā, voegt hij toe.
Klaasen is een verbinder, enthousiast, gedreven en met een groot netwerk en veel relaties. āWe spelen elkaar de bal toe, dat is zo gaaf, echt onbetaalbaar. We delen elkaars netwerk en we gunnen het elkaar. Ook houden we elkaar scherp om positief te blijven.ā
Volhouden, is zijn motto. āStandvastig zijn en bij jezelf blijven ā doen waar je goed in bent. Ik verdien geen geld over andermans rug. Juist nu moet je elkaar steunen. We zitten in hetzelfde schuitje en dan merk je hoe goed het is om samen te werken.ā
Gevulde koeken bakken in plaats van brood
In de eerste lockdown is Klaasen thuis aan het bakken geslagen, geen brood, maar gevulde koeken. Hij had nog ergens een oud recept liggen. Zijn vriendin Vivian, maakte een logo en website āDe Gevulde Koekā. De eerste twaalf mislukten, maar nu mag hij ā om op te schalen ā de uitrolmachine van een bevriend cateraar gebruiken. āGa jij lekker in de keuken staan, als je de troep maar weer opruimtā, was het commentaar.
Hij scheldt op corona, maar dit geeft hem energie. Hij heeft er al een paar duizend gemaakt en verkocht, met drie pindaās en krokant van buiten. āNee, echt omzet haal ik er niet mee. āIk stuur tikkies.ā Het zijn trouwens niet zomaar doosjes met gevulde koeken, want zijn creatieve metgezel is ook kunstenares en schildert er prachtige kaarten bij. āEen relatie bestelde er 200 als kerstgeschenk, allemaal met een tekening erbij.ā
Klaasen: āWeet je dat iedereen een herinnering heeft aan een gevulde koek?ā Zijn herinnering is dat hij blaren in zān hand kreeg van het uitsteken van de plakken. āEn dat heb ik nu weer.ā
Zonder zijn relaties was hij failliet gegaan. āVlak voordat jullie fotograaf kwam, belde een vriend. Hij was in tranen, omdat hij zijn bedrijf onder zich vandaan voelde glijden. Dat soort gesprekken hakt erin ā daar ga je over na denken.ā
Het zijn vreemde tijden, maar om positief af te sluiten vertelt hij dat er ook hechte vriendschappen zijn ontstaan. āGeluk is niet in materialisme om te zetten.ā
Evenementencateraar De Timp: drive-in snackbar en voedselkisten
Evenementencateraar De Timp in het Achterhoekse Zieuwent bedacht een creatieve manier om het bedrijf tijdens de coronacrisis draaiende te houden. Met TimpDrive, een drive-in snackbar, kon het personeel aan het werk blijven, vertelt Luuk Domhof, ƩƩn van de drie eigenaren.
De cateraar is gespecialiseerd in fastfood catering. Met 60 man personeel draaien ze 500 evenementen per jaar met een jaaromzet van zoān ā¬Ā 3 miljoen. Toen corona de kop op stak, viel een groot deel van de inkomsten weg. Domhof: āIk was er echt even slecht van ā maar we gingen al gauw kijken wat wĆ©l kon.ā
Lees verder onder de foto
De snackbar drive-in staat vlakbij de koeien van melkveehouder en mede-eigenaar Theo Winters. Op het terrein in Zieuwent, een āhobbeligā grasveld met lampions voor de echte festivalsfeer. Een belevenis. En niemand hoefde de auto uit, dus gegarandeerd 1,5 meter-proof. Het sloeg enorm aan. Domhof: āZe stonden echt tot achterin het dorp.ā Binnen acht weken hadden ze er vier staan.
Wel moest halverwege het jaar een van de mannen eruit, maar dat ging in goed overleg. āJe moet wat. Niemand heeft schuld aan corona.ā
Toen de horeca weer open ging, moest de koek weer worden verdeeld. Drie drive-ins gingen dicht, maar de allereerste TimpDrive draait nog op het evenemententerrein.
In de zomer organiseerden ze het Openluchttheater in Lichtenvoorde. Concerten, kindertheater en cabaret ā het was opnieuw een schot in de roos. āWe verkochten 4.500 kaarten en haalden er enorm veel energie uit.ā Tot de tweede coronagolf kwam, toen was dit festijn voorbij. Ze hebben 2.500 gereserveerde kaartjes terugbetaald.
Lees verder onder de Facebook-fotoās
Voedselkisten met streekproducten
āHet is overlevenā, zegt Domhof, āen je bent natuurlijk gewend aan andere bedragen. We zijn door corona teruggevallen naar een paar ton.ā Toen Tijn Spekking van Nathals bier hem vertelde dat hij zich niet moest laten kisten, was er weer een ludieke stunt geboren: samen gingen ze voedselboxen verzorgen uit de streek onder de naam Loat ow niet kisten.
Er zijn er al duizenden verkocht. De spelregels zijn simpel: ze pakken een houten kist en en vullen hem met lekkere, verrassende producten van lokale ondernemers uit de regio. Een kaasboer, een slager en ook een akkerbouwer doen mee. Domhof: āHet zijn ondernemers die goed bij ons passen, of zoals wij hier zeggen: rechtaan zijn.ā
De kistjes zijn er in alle soorten en maten en hebben een thema met een knipoog. Zo is er āStamppot Spektakelā-, āKop dār afā- en āKnap je van opā-kist. Of troost jezelf met een āKilo knallerā-kistje.
Het mooiste kerstgeschenk is volgens hem het Doosje vol liefde. āDie komt van onze Bo, de dochter van een bakker die gek is op huisgemaakte brownies.ā
Lees verder onder de Facebook-fotoās
Kisten met persoonlijke boodschap of logo
Domhof: āOok kun je een persoonlijke boodschap toevoegen. Of beplak de kist met je bedrijfslogo.ā Er is zelfs een āLoat Ow Niet Kistenā-bordspel, een ganzenbord. āJe gaat met een krat bier onderweg naar een feesttent en dan gebeurt er van alles onderweg. Je struikelt, of je krijgt een boete voor illegaal drankmisbruik en dan moet je terug naar de gevangenis.ā
De voedselpakketten worden in de Achterhoek thuis bezorgd. En van ieder pakket dat wordt verkocht, gaat er ƩƩn product naar een Voedselbank in de Achterhoek. Het slaat aan en ook buiten de regio vinden de kisten gretig aftrek. Doe leuke dingen, zorg goed voor elkaar en onthoud altijd: Loat Ow Niet Kisten
Niets is te gek voor de kerels uit de Achterhoek. āKom maar op, steek elkaar een hart onder riem, doe leuke dingen, zorg goed voor elkaar en onthoud altijd: Loat Ow Niet Kistenā, staat op de site.
Domhof: āAls je een goed plan hebt, moet je er niet mee wachten, of zoals we het hier zeggen: tegenan kiekān duurt āt langst. Dār An!ā
Lees op Boerderij.nl hoe de jonge boerenzoon Edwin van der Beek omgaat met de coronacrisis door te gaan vloggen als Meester Ed.