Skip to content

Consument kennis laten maken met plantaardig als eiwitbron? Pas schapindeling aan

Monique van der Meer onderzocht categorisering van plantaardige producten. Via schapindeling kunnen supermarkten consumenten helpen om plantaardige eiwitbronnen te laten kiezen.

Monique van der Meer schapindeling plantaardige producten premium

Monique van der Meer onderzocht de categorisering van plantaardige producten. Foto: Jan Willem van Vliet

Hoe groot is de rol van de retail in de eiwittransitie? Groot, volgens onderzoeker Monique van der Meer. Zij toont aan dat de manier waarop consumenten voeding categoriseren, afgeleid is van de schapindeling in de supermarkt. Dat belemmert de eiwittransitie, maar daar kunnen supermarkten wat aan doen.

De afgelopen vier jaar deed Monique van der Meer onderzoek naar de categorisering van plantaardige producten. Hoe delen consumenten voeding in? Er zijn verschillende opties, stelt Van der Meer. Een leidende optie is de taxonomische indeling. Fruit bij fruit, vlees bij vlees en groente bij groente. De voedingsmiddelen worden ingedeeld op grondstof en nutriënten. Een voorbeeld van een taxonomische categorisering is het classificeren van eiwitten op basis van dierlijke oorsprong. Een dergelijke indeling zorgt ervoor dat consumenten moeite hebben met het herkennen van andere eiwitbronnen, zoals peulvruchten en noten. Van der Meer is gepromoveerd op dit onderwerp aan Wageningen University & Research.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur