Voedingsfabrikanten zien dat er meer schapruimte komt voor vleesalternatieven voor de barbecue. Foto: Beyond Meat
In dit artikel
Productontwikkelaars zetten vol in op betere grillbaarheid, smaakbeleving en voedingswaarde in het plantaardige barbecue-assortiment. Innovaties variëren van gefermenteerde steaks en veldboonworstjes tot functionele marinades die aanbranden voorkomen. Flexibele eiwitbronnen en verbeterde Nutri-Scores maken het assortiment aantrekkelijk voor een brede doelgroep.
Schouten Europe biedt verschillende barbecuegeschikte producten aan, zoals gemarineerde spiesjes, hamburgers en filets. “Verder zijn andere producten die geen coating hebben vaak ook geschikt om op de barbecue te bereiden”, vertelt Mark van Noorloos. Hij ziet dat retailers tijdens het barbecueseizoen steeds vaker plant-based opties opnemen. “Waar het vroeger vooral vegetariërs en veganisten waren die vleesvervangers van de barbecue aten, zijn dat nu steeds vaker ook flexitariërs die niet meer zulke grote hoeveelheden vlees willen eten en meer op zoek zijn naar variatie.”
Volgens Van Noorloos is de smaak en bereidbaarheid op de barbecue essentieel. “Omdat er geen dierlijk vet in plant-based producten zit, kunnen ze relatief snel aanbranden. Daarom gebruiken we vaak een marinade of adviseren we om de producten eerst in te smeren met wat olijfolie.” Recent introduceerde Schouten bij een grote Nederlandse retailer een nieuwe BBQ-burger onder huismerk. “Ook hierbij is een marinade gebruikt. Hierin is veel variatie mogelijk qua smaakrichtingen.”
Omdat er geen dierlijk vet in plant-based producten zit, kunnen ze relatief snel aanbranden
Verschillen in koopgedrag
De populairste producten? “Worstjes, burgers en spiesjes zijn de meest verkochte producten. Vergelijkbaar dus met de dierlijke varianten.” Toch ziet hij duidelijke verschillen in koopgedrag. “Consumenten die plantaardig kopen, zijn vaak meer gericht op variatie en proberen graag nieuwe smaken en formules uit. Ze zijn doorgaans ook beter geïnformeerd over de ingrediënten en voedingswaarden. Bij dierlijke producten zien we meer routine-aankopen van bekende items zoals speklapjes of hamburgers, terwijl plantaardige barbecueshoppers juist openstaan voor verrassende innovaties. Ook wordt plantaardig vaker gekocht als onderdeel van een gemengde barbecue voor groepen met uiteenlopende dieetwensen.”
Blijvende trend
Bij ME-AT the Alternative in Leeuwarden vormt het plantaardige barbecue-assortiment een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie. “We ontwikkelen een breed scala aan producten, van spare ribs, barbecueworstjes en chipolata’s tot sappige, al dan niet gemarineerde burgers”, aldus Floor Hoefakker. “Al onze barbecueproducten worden getest op geschiktheid voor de barbecue. Plantaardige producten vereisen over het algemeen een andere bereiding dan dierlijke varianten – iets minder direct en op iets lagere temperatuur – om de optimale smaak en structuur te behouden.”
Ze ontwikkelen het assortiment gebeurt in nauwe samenwerking met retailers en out-of-home-klanten. “Bij de ontwikkeling houden we rekening met smaak, textuur, Nutri-Score, duurzaamheid en veelzijdigheid en gemak in bereiding.” Volgens Hoefakker blijft de vraag zich positief ontwikkelen. “Tijdens het barbecueseizoen merken we dat retailers regelmatig nieuwe plantaardige producten opnemen of bestaande producten opnieuw activeren. Dit bevestigt dat plantaardig barbecueën een blijvende trend is.”
“Smaak staat daarbij voorop”, legt ze uit. “Daarnaast werken we al zo’n vijf jaar actief aan het verbeteren van de Nutri-Score van onze producten, omdat we het belangrijk vinden dat ze niet alleen lekker, maar ook voedzaam zijn. Textuur is essentieel, zeker voor producten die vlees nabootsen. Tegelijkertijd ontwikkelen we ook steeds meer producten die niet per se op vlees lijken, maar wel een volwaardige plek op het bord innemen.”
‘Plantrecote’ populair
Tot de opvallendste innovaties behoren dit jaar gemarineerde burgers, plantaardige spare ribs en gekruide barbecueworstjes met uitgesproken smaken. “Hierbij ligt de focus meer op kruiding en smaakbeleving dan op het imiteren van vlees. Daarnaast is elk jaar onze plantaardige variant op de entrecote, een ‘plantrecote’, populair binnen onder meer de foodservice. Deze hebben we enkele jaren geleden ontwikkeld en hiermee wonnen we een innovatieprijs op de beurs Anuga.”
De focus ligt meer op kruiding en smaakbeleving dan op het imiteren van vlees
Voor de eiwitbasis werkt ME-AT met ingrediënten zoals veldboneneiwit van Nederlandse boeren, Europese soja, tarwe en zonnebloemeiwit. “We kiezen voor flexibiliteit in ingrediënten, zodat we voor onze klanten het best passende product kunnen maken – qua herkomst, prijs, textuur en smaak.”
Hoefakker merkt dat met name de burgers en barbecueworstjes momenteel de publieksfavorieten zijn. “Ze zijn herkenbaar, gemakkelijk in gebruik en consumenten weten precies wat ze ermee kunnen doen.” Ze benadrukt dat smaak de doorslag blijft geven, maar dat ook prijs steeds belangrijker wordt. “Daarom blijven we continu zoeken naar manieren om binnen onze processen efficiënt en kosteneffectief te werken.”
Clean label en voedingswaarde
Ook bij Planted, producent van vleesvervangers op basis van erwt en soja, staat het barbecue-assortiment centraal. “Het is een perfecte gelegenheid om onze smakelijke, duurzame en gezonde alternatieve eiwitten te laten zien”, zegt Tessa Nikopoulos.
Het assortiment omvat onder meer planted.steak en planted.steak Paprika, evenals planted.chicken spiesjes in de varianten Kruiden en Tandoori. “Ze zijn allemaal ontwikkeld om te grillen en een klassieke barbecuesfeer te creëren.”
De vraag groeit gestaag, vooral in de lente- en zomermaanden. “Retailers reserveren steeds vaker schapruimte voor plantaardige barbecueproducten en consumenten staan meer dan ooit open voor nieuwe ervaringen.”
“Smaak en textuur staan voorop”, ervaart Nikopoulos. “Mensen willen die sizzling, bite en smaak die je van de grill verwacht. Maar net zo belangrijk zijn schone ingrediënten, voedingswaarde (zoals eiwitgehalte) en natuurlijk duurzaamheid. Onze producten voldoen aan al deze behoeften, zonder compromissen.”
De planted.steak is het paradepaardje van dit jaar. “We hebben de planted.steak in april bij Albert Heijn gelanceerd, evenals de gemarineerde versie, de planted.steak Paprika. Dankzij fermentatie heeft de steak een sappige, malse structuur en een rijke umami-smaak. Hij is gemakkelijk te bereiden en bevat uitsluitend natuurlijke ingrediënten.”
De bestverkochte producten? “Onze planted.chicken-spiesjes Herbs en Tandoori staan steevast bovenaan de lijst. Ze zijn veelzijdig, smaakvol en makkelijk te bereiden. Ook de planted.steak en planted.steak Paprika doen het uitstekend.”
Gelijke smaakervaring
“Barbecueën draait traditioneel gezien om vlees. De hamburger speelt daarbij vaak de hoofdrol”, zegt Thea Smit van Vivera. “Juist op dat punt viel op plantaardig gebied nog veel winst te behalen. Wij voelen als marktleider de verantwoordelijkheid én het enthousiasme om daar verandering in te brengen en binnen dit segment een rol te spelen met een smaakvol en volwaardig alternatief. Onze nieuwe Plantaardige Signature Burger smaakt, ruikt en grilt zoals de consument verwacht, en is daarom een belangrijke pijler binnen onze strategie.”
Volgens Smit bleek uit smaaktesten dat er binnen het burgersegment nog ruimte voor verbetering was. “Met deze verse plantaardige burger spelen we in op de wens van consumenten die bij plantaardige burgers echt op zoek zijn naar de eetervaring van een rundvleeshamburger.”
Betere voedingswaarde
Vivera vindt het belangrijk dat een burger in smaak, textuur en beleving dezelfde ervaring biedt als vlees. “Een sappige bite, een rijke smaak en een mooie grillkleur bij bereiding. Daarbij is de voedingswaarde veel beter dan het vleesalternatief, want ten opzichte van een vleeshamburger bevat onze burger 19% minder calorieën, 39% minder vet, 32% minder verzadigd vet, 21% minder zout en van nature aanzienlijk meer vezels. De burger is rijk aan eiwitten, bovendien hebben we ijzer en vitamine B12 toegevoegd, zodat ook veganisten volwaardig kunnen genieten.”
De Signature-burger is gemaakt op basis van soja-eiwit, dat alle essentiële aminozuren bevat. “De eerste verkoopresultaten van de burger zijn veelbelovend. Omdat hij op smaak als beste uit de test komt, hebben we er alle vertrouwen in dat dit product een van onze hardlopers wordt.”