LIKE is een van de merken van LiveKindly. Dat bedrijf maakt nu voor het eerst winst. Foto: Van Assendelft Fotografie
In dit artikel
Vleesvervangerfabrikant LiveKindly Collective heeft voor het eerst sinds de oprichting in 2020 winst gemaakt. Naar eigen zeggen is het bedrijf een van de weinige plantaardige bedrijven met een positieve cashflow.
LiveKindly heeft nu een paar achtereenvolgende maanden winst gedraaid, maakt het bedrijf bekend. CEO van het bedrijf, David Suarez, denkt dat zijn bedrijf het eerste onafhankelijke plantaardige-eiwitbedrijf is dat deze mijlpaal behaald. Dit komt op een moment waarop de plantaardige markt nog steeds in een moeizame positie zit en producenten onder druk staan. Met deze stap zegt LiveKindly klaar te zijn om een leidende rol te spelen in de volgende fase van de transitie.
Sterke merken
LiveKindly heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op de merken van vleesvervangers als Fryās (Zuid-Afrika), LIKE (Duitsland), Oumph! (ScandinaviĆ«) en NoMeat (VK), die in hun thuismarkten blijven groeien. De producten zijn inmiddels verkrijgbaar in meer dan veertig landen.
Daarnaast investeerde het bedrijf in modernisering van drie fabrieken in Nederland, Zweden en Zuid-Afrika en ontwikkelde het een snelgroeiende B2B-tak. Die noteerde in 2024 een groei van 48% en verwacht de komende jaren meer groei.
Zwitserse investeringsmaatschappij
Het werd in 2020 opgericht door Roger Lienhard en zijn team bij Blue Horizon (een Zwitserse investeringsmaatschappij), vanuit de overtuiging dat plantaardig voedsel de norm moet worden. Sindsdien groeide het bedrijf snel via strategische overnames en met eigen productiecapaciteit in Europa en Afrika. Het bedrijf produceert zowel onder merk als private label.